Chaos a frustrace na letištích v USA: Sněhové bouře odřízly od světa stovky tisíc lidí

Místo pohody a sváteční nálady zažívá část Američanů frustraci a apatii. Stovky tisíc lidí včera uvízly na amerických letištích poté, co byly zrušeny téměř čtyři tisíce vnitrostátních letů. Nejvíce byli zasaženi cestující aerolinky Southwest, která v pondělí zrušila až 70 procent všech svých letů. Svůj krok zdůvodnila extrémním počasím i nedostatkem personálu.

Nervozita, frustrace, odevzdanost. Desítky amerických letišť jsou zaplněné zoufalými cestujícími, kteří nevědí, zda se jim podaří uniknout před mrazivým počasím do tepla na jihu nebo zda se alespoň dostanou domů. „Můj let do Dallasu měl být už 22. prosince. Po patnácti minutách letu jsme se ale museli vrátit. Unikalo nám prý palivo,“ postěžoval si cestující Aaron Abaurrea místní stanici Valley News z letiště Hector v Severní Dakotě.

Další nejbližší let Abaurreovi nabídla letecká společnost až v úterý. „Dostanu se tam snad alespoň o pět dní později, než jsem tam měl být,“ vyjádřil svoji naději. Ostatní cestující ale takové štěstí neměli. „Byli jsme skoro čtyři hodiny v letadle, když konečně přijeli naše letadlo odmrazit,“ řekla stanici Becky Culterová z téhož letiště. „Technika přitom ale sama zamrzla nebo se porouchala,“ uvedla.

Letiště Hector nacházející se u města Fargo v pondělí zasáhly extrémní mrazy, kdy se teplota propadla na −19 °C. Culterové tak nezbylo nic jiného než strávit celý den na letišti. „Stala se z nás tady taková rodina, všichni jsme se tu navzájem za těch 24 hodin poznali,“ okomentovala situaci.

Tisíce zpožděných a zrušených letů

Lépe na tom nebyla ale ani ostatní americká města, která se podobným mrazům vyhnula. Americká CNN informovala, že jen v pondělí bylo zrušeno 3 900 letů a dalších 7 500 letů mělo zpoždění. Největší chaos nastal u letecké společnosti Southwest Airlines. Ta zrušila přes 2 850 vnitrostátních letů, což představuje 70 procent všech letů společnosti.

„Zpoždění, zpoždění a nakonec zrušení,“ popsala pro stanici CBS8 svoji pondělní zkušenost s aerolinkami Southwest jedna z cestujících ze San Diega. „Je to bordel. Nemohli jsme se dostat k žádným informacím společnosti Southwest, ani přes internet, ani přes telefon,“ uvedl jiný cestující pro stanici WPTV z mezinárodního letiště Palm Beach na Floridě. Podobnou zkušenost zažila včera i Sarah Nemethová z mezinárodního letiště Mitchel Milwaukee. „Napsali nám, ale až půl hodiny potom, co jsme dorazili na letiště a zjistili, že náš let je zrušený,“ řekla pro WISN12.

Ještě horší byla v pondělí situace na phoenixském letišti v Arizoně, kde bylo zrušeno přes 90 procent všech letů. Letiště bylo doslova zaplaveno cestujícími společnosti Southwest. „Snažili jsme se dostat už v neděli do Sacramenta, ale to nám řekli, že nemají dostatek členů posádky. Dnes nám zase řekli, že nemají piloty. Nic nám přitom neslíbili,“ svěřila se pro ABC15 důchodkyně z phoenixského letiště. Southwest Airlines vydaly v podvečer zprávu, ve které se za nastalou situaci všem zákazníkům omluvily s tím, že pracují na nápravě. Za hlavního viníka společnost označila „extrémní počasí“.

V případě zrušení letu vrácení peněz

Zákazníci amerických aerolinek mají právo v případě zrušení vnitrostátního letu na plnou náhradu letenek. Vrácení peněz nemůže proběhnout, pokud aerolinky cestujícímu přebukují zrušený let na jiný den. Cestující by se měl proto se svou leteckou společností spojit co nejdříve prostřednictvím zákaznické linky, mailu nebo sociálních sítí.

Vedle plné refundace letenek má cestující právo požadovat vrácení svých peněz za všechny poplatky spojené se zavazadly nebo příplatky za lepší místa v letadle. Ozvat by se měli cestující i v případě, že jejich let proběhl v pořádku, ale americká letecká společnost ztratila jejich zavazadlo. „Pokud je vaše zavazadlo ztraceno, nebo je jeho přeprava zásadně zpožděna, tak byste měli dostat od letecké společnosti alespoň základní náhradu za ztracené předměty,“ připomněl pro FOX6 prezident organizace flyersrights.org Paul Hudson.

Odborníci také doporučují stáhnout si do svého chytrého telefonu aplikaci své aerolinky. Prostřednictvím notifikací by se měli zákazníci dozvědět nejnovější informace o svém letu. Data o všech letech a řadě amerických letišť nabízí i aplikace FlightAware. Cestující si také můžou stáhnout aplikaci TSA app, která je má informovat o nejkratších frontách k bezpečnostním prohlídkám na jednotlivých amerických letištích.

Tagy: