Nissan Qashqai poprvé spatřil světlo světa v roce 2007, kdy zakládal segment takzvaných kompaktních crossoverů. Nyní po čtrnácti letech a třech milionech prodaných kusů přijíždí už ve třetím vydání. Novinka by samozřejmě na dosavadní úspěchy svých předchůdců chtěla navázat, a má k tomu dobře nakročeno. Je lepší ve všech směrech, nabízí nadčasový design a prvotřídní technologie. Ovšem spokojit se musíme jen s elektrifikovanými pohony.
V pořadí třetí generace Nissanu Qashqai stojí na zbrusu nové alianční platformě CMF-C, kterou budou sdílet rovněž chystané Renaulty či vybrané modely značky Mitsubishi. Je zkonstruovaná tak, aby odpovídala nejmodernějším standardům a umožnila použití elektrifikovaných hnacích ústrojí.
Základem nabídky bude dobře známá benzinová „třináctistovka“ spárovaná s vylepšeným šestistupňovým manuálem, v nové mild-hybridní generaci je však naladěná na 138 koní a 240 N.m točivého momentu, v silnějším provedení na 156 koní a 260 N.m točivého momentu, respektive 270 N.m s převodovkou Xtronic (CVT). Jen poslední zmíněná motorizace potom bude dostupná s pohonem všech čtyř kol. Zbylé budou roztáčet výhradně přední nápravu.
Pro fajnšmekry si Nissan připravil velmi neobvyklý typ elektromobilu, označovaného jako e-Power. Vůz v tomto případě využívá pomocný benzinový motor čistě jako generátor elektrické energie pro baterii vozu. Přední kola jsou tedy poháněna elektromotorem, který poskytuje výkon 140 kW (190 koní), zatímco baterii bude dle nutnosti dobíjet benzinová „patnáctistovka“ o síle 115 kW (157 koní). Podrobnější informace včetně dojezdu automobilka doposud nezveřejnila.
Větší a ještě prostornější
Hlavní výhodou nové platformy má být i nižší hmotnost, a to díky pokročilým svařovacím a lisovacím technikám, stejně jako díky lehčím komponentům. Celkem je tak základní konstrukce vozu o 60 kilogramů lehčí než u původního modelu a zároveň o 41 procent tužší. Konkrétně kompozitové víko zavazadlového prostou ušetřilo 2,6 kilogramu, hliníkové přední a zadní dveře, stejně jako blatníky a kapota zase snížily hmotnost o 21 kilogramů.
Nissan Qashqai díky nové platformě také výrazně narostl, a to nejen zvenku, ale i uvnitř. V porovnání s předchůdcem je o 31 milimetrů delší (4 425 mm), o 29 milimetrů širší (1 835 mm) a o 35 milimetrů vyšší (1 625 mm). Nárůst vnějších rozměrů přitom nepomáhá jen vnitřnímu prostoru pro posádku, ale také kufru. Jeho objem vzrostl o 50 litrů (na 451 litrů), a to částečně i díky snížení podlahy, což se výrobcům povedlo přepracováním konstrukce zadního zavěšení.
Nadčasový zvenku i uvnitř
Na novém Qashqaii je už od pohledu zřejmé, že obrovský kus práce odvedli i desingéři z tradičního londýnského studia. Kompaktnímu crossoveru nadělili svěží nadčasovou karoserie s ostře řezanými rysy. Přepracovaná přední část vozu koresponduje s aktuálním módním trendem značky Nissan. Specialitou je potom možnost zvolit si Matrix LED světlomety, upravující světelný paprsek podle potřeby nebo 20palcová kola. Exteriér nakonec lze zahalit do 16 různých barevných odstínů.
V interiéru nalezneme nově navrženou přístrojovou desku, na jejímž vrcholu se tyčí až devítipalcová obrazovka infotainmentu. Řidičovy pak sekunduje 12,3palcový digitální přístrojový štít s řadou moderních funkcí. Podpora rozhraní Android Auto a Apple CarPlay (pro Apple i bezdrátově) je dnes samozřejmostí, k dispozici je rovněž integrace asistenta Amazon Alexa.
Do výbavy nového Qashqaie přihazuje Nissan i bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, USB-C vstupy vpředu a vzadu, ambientní osvětlení nebo třeba příplatkový 10,8palcový head-up displej. Milovníci hudby potom ocení prémiový audiosystém Bose s 10 reproduktory a subwooferem v kufru.
Nechybí ani řada asistenčních systémů v čele s novým ProPILOTem, který umí využívat data z navigace. Soubor asistentů tak zvládne zrychlit a zabrzdit vozidlo do zastavení v jednom jízdním pruhu na dálnici, upravuje rychlost vozu čtením dopravních značek, monitoruje překážky po stranách vozu i za ním (s autonomním brzděním) a hlídáním mrtvého úhlu zabraňuje srážce při vyjetí z pruhu.
Do Evropy v létě
Na evropský trh by se měl nový Nissan Qashqai dostat již letos v létě. Třetí generace se stejně jako ta předchozí bude vyrábět v britském závodě v Sunderlandu.