Jezdí lépe kompaktní SUV nebo rodinné kombi? Výsledek vás možná překvapí

Trend vozů SUV se v automobilovém světě i nadále rozvíjí a jejich obliba už pomalu nezná mezí. Kromě vyššího posedu, bodují sportovně užitková auta také bezpečnější stavbou karoserie či líbivějším designem. Co ale jízdními vlastnostmi? Porovnali jsme proto zbrusu nový Hyundai Tucson, zástupce kompaktních SUV spolu s klasickým rodinným kombi Hyundai i30. Kdo vzejde jako vítěz?

Začněme v rajonu SUV doslova zaslíbeném, tedy ve městě. Díky vyšší světlé výšce totiž dokáže Hyundai Tucson snadněji absorbovat všelijaké nerovnosti a jiné nástrahy. Kabina těchto automobilů je navíc v mnoha případech lépe odhlučněná, tudíž do kabiny neprocházejí takřka žádné nepříjemné rány ani otřesy. S vyšším posedem a vzdušnějším interiérem rovněž získáváte dokonalejší výhled do všech směrů. Za přednost kombíku ve městě lze považovat snad jen menší rozměry exteriéru, ačkoli ne tak docela, protože délkou SUV Tucson naopak přerůstá. I tak je ale manipulace s i30 kombi jednodušší.

Přesouváme se na okresní silnice, na nichž si pro změnu velebí rodinný kombík. Jak nižší výška karoserie, tak sedadel dává řidiči větší jistotu za volantem. I samotný vůz je potom stabilnější a v zatáčkách se oproti SUV téměř nenaklání. Srovnáme-li oba modely s pohonem výhradně přední nápravy, pak lze avizovat také skutečnost, že i30 kombi bojuje s nedotáčivostí mnohem méně než Tucson. Jakmile však narazíte v zákrutě na nějaký rigol, sportovně užitkový automobil si s ním lehce poradí a neodskáče vám z požadované trajektorie. To kombi bohužel ano.

SUV není Offroad

Ze silnic nižších tříd míříme na polní cesty, kde vše hraje ve prospěch Tucsonu. Větší světlá výška, rozměrnější kola, oplastování kolem celé karoserie nebo třeba lepší nájezdové uhly – to jsou hlavní atributy, které dělají z obyčejného vozu SUV. Díky tomu Tucson zvládne odolat i lehčímu terénu. Nepleťte si však SUV s robustními offroady, které zvládají ještě několikanásobně horší podmínky. Kombík je určen převážně na asfaltové vozovky a jakýmkoliv jiným povrchům se tak raději vyhýbejte obloukem, tedy pokud nemáte kombi s terénními prvky (Škoda Octavia Scout, Volkswagen Golf Alltrack či Subaru Outback). Nutno ještě dodat, že Tucson se prodává s pohonem předních nebo všech kol, zatímco i30 výhradně s předním.

A teď už raději zpět na zpevněné silnice, a rovnou na ty s maximální povolenou rychlostí 130 km/h. Dálnice jsou totiž revírem, dá se říci všech kombíků, včetně „třičítky“. Velký zavazadlový prostor spolu s dynamickými tvary karoserie a povětšinou úsporným naftovým motorem v zákaznících evokuje touhu absolvovat dlouhé trasy za poznáním. Jízda ve vysokých rychlostech je navíc díky menší světlé výšce a menším kolům komfortní, v kabině není slyšet takový aerodynamický hluk jako třeba u vysokých SUV. S tím souvisí též příznivější spotřeba paliva a maximální dosažitelná rychlost, jež bývá u automobilů typu kombi zpravidla o něco výš.

Závěr

Sečteno, podtrženo SUV Hyundai Tucson jezdí lépe v městském provozu, téměř dokonale filtruje jakékoliv nerovnosti a díky vyšší světlé výšce si poradí i s lehčím terénem. Klasický kombík Hyundai i30 spíše láká na dlouhé cesty po dálnicích nebo sportovnější svezení po okreskách. Jak se tedy nakonec rozhodnete je už na vás, ať si vyberete to nebo to, rozhodně neuděláte chybu. Záleží na preferencích a v neposlední řadě také na zálibách či aktuálních potřebách. A ještě něco – Hyundai i30 i Tucson se vyrábí ve slezských Nošovicích.

Srovnání jednotlivých výbav, technických parametrů či rozměrů vozů Hyundai Tucson a i30 kombi naleznete zde.

Tagy: