Podle týdeníku WirtschaftsWoche je Německá asociace taxislužeb rozhodnutím o vyřazení modelu Mercedes třídy E Taxi z nabídky „zděšena.“ Tyto vozy byly dlouhá desetiletí neodmyslitelným pracovním nástrojem německých taxikářů, klesající zájem však přivedl automobilku k zastavení jejich produkce.
Známé přísloví „Když budu chtít jet Mercedesem, objednám si taxi“ je sice hanlivé, poměrně přesně však vystihuje důležitost produkce speciálních modelů stuttgartské značky pro tento typ služby i pro samotné taxikáře. Zřejmě i proto vyvolala zpráva o ukončení výroby těchto aut ve specifické barvě slonovinové kosti tak bouřlivou reakci.
Prvním Mercedesem s typickým zbarvením pro taxislužbu byla legendární řada W114/115 z konce 60. let. Zdroj: Se svolením společnosti Daimler AG
Prvním Mercedesem s typickým zbarvením pro taxislužbu byla legendární řada W114/115 z konce 60. let. Zdroj: Se svolením společnosti Daimler AG
Milovaný model
Když pár německých dealerů Mercedesu na svých pobočkách nedávno zveřejnilo oznámení o tom, že automobilka v roce 2023 přestane vyrábět třídu E pro taxikáře, netušili ještě, co tím spustí. Rozhodnutí se navíc týkalo i taxikářské třídy B. Prodejcům je to evidentně líto nejen proto, že přijdou o řadu zákazníků. Podle nich tím končí „dlouhá tradice“, která měla obdobu asi jen v černých londýnských taxi.
Zajímavé je, že samotná automobilka nechce informaci o konci béžové třídy E oficiálně potvrdit a hovoří zatím jen o jakési „průzkumné fázi“, ve skutečnosti však není o čem diskutovat. Obě zmíněná auta od roku 2023 končí. Důkazem je mimo jiné i dopis dealerů zákazníkům, který má týdeník WirtschaftsWoche k dispozici.
Německý svaz taxislužeb a půjčoven se se záměry Mercedesu nechce smířit, proto napsal otevřený dopis adresovaný nejvyššímu šéfovi automobilky Olemu Källeniusovi. Mimo jiné v něm uvádí, že vyřazení třídy E Taxi ve verzi sedan (W214) i kombi (S214) z nabídky „by bylo katastrofální“. Podle svazu by takový krok „vedl k vážnému narušení vztahů mezi obchodem a Mercedesem-Benz“.
Vysmívaný Trabant se v losím testu předvedl lépe než moderní Mercedes
Trabant býval za socialismu synonymem auta pro nejméně náročné motoristy. Z prskajícího dvoutaktního motoru spalujícího mix olovnatého benzinu s olovem by šli do mdlob i dnešní milovníci starých časů. Karoserie z pryskyřice sice nerezavěla, ale moc pevnosti zrovna nepobrala. Pokud jde však o jízdní vlastnosti, Trabant předběhl dobu o několik světelných let.
Na vině je prý nezájem
Mercedes mezitím záměr zastavit produkci speciálních modelů potvrdil magazínu Auto Motor und Sport, brání se však zájmům trhu. „V současnosti optimalizujeme sladění s potřebami taxislužeb, abychom i v budoucnu zabezpečili splnění požadavků tohoto důležitého segmentu trhu. To zahrnuje i pravidelné přehodnocování našeho produktového portfolia,“ říká ve své zprávě automobilka a dodává: „Zatímco poptávka po našich prostorných taxi (Vito Tourer a třída V – poz. red.) neustále roste, prodej třídy E a B v provedení taxi klesl za poslední čtyři roky o 75 procent.“
A to je podle Mercedesu ten hlavní důvod, proč se chce v budoucnu soustředit na výrobu taxíků odvozených především z osobních verzí užitkových dodávek. Podle Auto Motor und Sportu půjde kromě zmíněných velkých modelů také o Mercedes třídy T a odvozenou elektrickou variantu EQT, což jsou sesterské modely Renaultu Kangoo...
Paradox boje o každý gram emisí. Neekologický Mercedes-Benz G slaví prodejní rekordy
V době honby za co nejnižšími hodnotami vypouštěných emisí CO2 působí 304 g/km špičkového provedení Mercedesu-Benz třídy G jako povedený vtip. Vždyť většina běžných aut se dostává pod 100 g, plug-in-hybridy dokonce pod 50 g. Přesto se neekologické terénní „géčko" prodává nejlépe v historii.