Plošná třicítka v Praze? Proklatě drahý a nesmyslný nápad, rozčilují se politici

Iniciativa za snížení rychlosti

Praha chce zastavit extremisty

Razantní protesty ekologických aktivistů zažívá v poslední době i Praha. Aktivisté žádají plošné snížení rychlosti na 30 kilometrů v hodině. Pokud by tento požadavek začal platit, náklady pro dopravní podnik by se vyšplhaly k miliardě. Každá linka by se musela posílit, tvrdí zastupitelé.

Vypouští kola aut, lehají si na silnice, přilepují se k nim a blokují pražskou dopravu, protože chtějí omezit maximální možnou rychlost na 30 kilometrů v hodině. „Snížením rychlosti poklesne frekvence aut v ulicích,“ tvrdí ekologický aktivista Oldřich Pštros.

Podobný názor má i Jarmila Johnová z Iniciativy 30 pro Prahu. „Raději bychom, aby se magistrála přeměnila na bulvár. Třicítka by tam měla být,“ řekla.

ČTĚTE TAKÉ: Češi se musí připravit na intenzivnější kontroly na hranicích. Němci zpřísňují kvůli migrantům

Jsme jako chartisté, říká zelený aktivista k blokádě silnic. Zločin a šílenci, zuřil Macinka

Myslím, že náš aktivismus je stejně extrémní, jako bylo v minulosti považováno podepsání Charty 77. Vždy záleží na kontextu. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS to uvedl klimatický aktivista a zakladatel českého spolku Poslední generace Arne Springorum. Přirovnání naprosto šokovalo předsedu strany Motoristé sobě Petra Macinku. „Extremista uráží lidi, kteří Chartu 77 za totality podepsali, já zírám,“ reagoval a dodal: „Kdyby svět byl řízen ekologickými teroristy, jako jste vy, tak zahyneme.“

Pražský magistrát chtěl s aktivisty, blokujícími Prahu svými pochody, zatočit. „Pražané nemůžou být rukojmími,“ uvedl zastupitel a předseda dopravního výboru hl. m. Prahy Martin Sedeke (ODS).

Jenže navrhovaná opatření na omezení protestů by mohla být kvůli zákonu bezzubá. „V listině základních práv a svobod je zakotveno právo shromažďovací,“ uvedla zastupitelka dopravního výboru pro dopravu Gabriela Lněničková (Piráti).

Na rozdíl od aktivistů zastupitelé se snížením rychlosti nesouhlasí. Zajedno jsou s nimi i experti na dopravu. Ti odmítají tvrzení, že snížená rychlost by měla zvýšit bezpečnost a s hlukem snížit i emise v ovzduší. „Když se zeptáte účastníků různých rallye, tak vám řeknou, že nejúspornější jízda je mezi 50 a 60 kilometry za hodinu,“ namítl motoristický expert Martin Vaculík.

Problémem jsou autobusy

„Návrh ‚třicítky‘ je blbost,“ popisuje většina řidičů. Problém by mohl být i s městskou dopravou. „Pokud by byla třicetikilometrová rychlost pro tramvaje a autobusy, tak na každou linku by se musel nastavit jeden až dva spoje, aby mohl dopravní podnik obsluhovat stejný počet cestujících. To by byly náklady až do výše jedné miliardy navíc,“ sdělil předseda zastupitelského klubu Milan Urban (SPD).

Autobusy by kvůli autům, co by před nimi jely rychlostí 30 kilometrů v hodině, „padesátkou“ jet nemohly. Jedině, že by se přidaly další autobusové pruhy.

Aktivisté se ale nechali slyšet, že za snížení rychlosti a tím pádem i emisí a hluku budou pořádat pochody i nadále.

Tagy:
rychlost doprava auto ODS Česká pirátská strana pražský magistrát Praha Svoboda a přímá demokracie Martin Vaculík Milan Urban Jarmila Johnová Pražský magistrát Oldřich Pštros Gabriela Lněničková