Turbulence budou v letadlech častější, varují experti. Hrozí více zranění, zvýší se i náklady

Cestování letadlem se brzy může stát méně komfortním. Turbulence v letecké dopravě budou totiž kvůli klimatickým změnám častější a silnější, varují vědci. Hrozí tak nejen častější zranění cestujících nebo členů posádky, ale také růst nákladů leteckých společností. Podle odborníků se počet silných turbulencí v příštích desetiletích může až ztrojnásobit, píše BBC.

Andrew Davies letěl na Nový Zéland, kde měl pracovat na výstavě, jejíž byl projektovým manažerem. První část letu z Londýna do Singapuru proběhla poměrně hladce. Pak ale přišly silné turbulence. „Jediným způsobem, jak to popsat, je přirovnání k jízdě na horské dráze,“ vzpomíná. „Poté, co mě to silně vtlačilo do sedadla, jsme náhle klesli. Praštil mě do hlavy iPad, vylil jsem na sebe kávu. V kabině panoval chaos. Lidé plakali a nemohli uvěřit tomu, co se děje,“ popsal pro BBC.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Policie vyvedla ve Španělsku z letadla 50 židovských dětí. Izrael mluví o antisemitismu

Pan Davies měl štěstí, jiní cestující utrpěli řezná poranění a zlomeniny, 73letý Geoff Kitchen dokonce zemřel na infarkt. Smrt v důsledku turbulence je ovšem extrémně vzácná. Neexistují sice žádné oficiální údaje, ale odhaduje se, že od roku 1981 došlo přibližně jen ke čtyřem úmrtím.

Se zraněními je to jiné. Jen v USA došlo od roku 2009 k 207 těžkým zraněním, při nichž musel být zraněný hospitalizován na delší dobu než 48 hodin, jak ukazují oficiální údaje Národního úřadu pro bezpečnost dopravy. Z toho bylo 166 členů posádky, kterým hrozí zranění častěji, neboť se více pohybují po palubě.

Turbulencí bude přibývat, varují odborníci

Vzhledem ke klimatickým změnám, které mění atmosférické podmínky, odborníci varují, že turbulencí bude v letecké dopravě přibývat. Očekává se, že tepelné rozdíly a změny v horních vrstvách atmosféry zvýší četnost a intenzitu silných turbulencí. „V příštích několika desetiletích můžeme očekávat zdvojnásobení nebo ztrojnásobení počtu těžkých turbulencí po celém světě,“ popsal Paul Williams, meteorolog z University of Reading.

Silná turbulence je definována jako situace, kdy pohyby letadla směrem nahoru a dolů vyvíjejí na tělo sílu větší než 1,5 g – což je dost na to, aby to člověka zvedlo ze sedadla, pokud nemá zapnutý bezpečnostní pás.

Odhady ukazují, že každoročně dochází přibližně k 5 000 incidentům se silnou turbulencí z celkového počtu 35 milionů letů. Zpráva o bezpečnosti Mezinárodní organizace pro civilní letectví uvádí, že z vážných zranění během letů v roce 2023 bylo téměř 40 % způsobeno právě turbulencemi.

Mezi oblasti s častějším výskytem turbulencí patří trasa mezi Velkou Británií a USA, stejně jako mezi Kanadou a Karibikem. Za posledních 40 let, kdy atmosféru pozorují satelity, došlo nad severním Atlantikem k 55% nárůstu silných turbulencí. Podle nedávné studie se však předpokládá, že frekvence turbulencí vzroste i v jiných oblastech, mezi nimiž jsou části východní Asie, severní Afriky, severního Pacifiku, Severní Ameriky a Středního východu.

Dopad klimatických změn

Americká studie publikovaná v časopise Science v roce 2014 ukázala, že při zvýšení globální teploty o 1 °C se počet úderů blesku zvýší o 12 %. „V posledních několika letech jsem zaznamenal více velkých bouřkových buněk o průměru více než 80 mil (přibližně 130 kilometrů), což by se dalo považovat za vzácné,“ řekl pilot Nathan Davies.

Brzy by také mohlo dojít k nárůstu turbulencí v čistém vzduchu. Ty vznikají v okolí tzv. proudového proudění – silného a rychlého větru, který vane ve výšce asi 10 kilometrů nad zemí, tedy zhruba tam, kde běžně létají dopravní letadla. Turbulence se objevují, když dojde k narušení tohoto proudění, i když na obloze nejsou žádné viditelné bouřky nebo mraky.

Na severu je chladnější vzduch a na jihu teplejší. Tento teplotní rozdíl a změna větru je pro letadla sice užitečný jako zadní vítr, který šetří čas a palivo, ale také vytváří turbulentní vzduch. „Klimatická změna otepluje vzduch na jih od proudového proudění více než vzduch na severu, takže teplotní rozdíl se zvětšuje. To zase vede k silnějšímu proudění,“ uvedl Williams.

Strach cestujících roste

Nárůst silných turbulencí by mohl potenciálně přinést více úrazů i úmrtí. Někteří cestující začínají být znepokojeni. Podle nedávného průzkumu YouGov více než pětina dospělých Britů uvádí, že se bojí létat, a zhoršující se turbulence by pro tyto lidi mohla cestování ještě více proměnit v noční můru. „Častější turbulence pro mě znamenají větší pravděpodobnost, že se něco pokazí, a menší šanci na přežití,“ uvedla jedna z cestujících Wendy Barkerová.

Křídla letadel jsou však navržena tak, aby létala v turbulentním vzduchu. „Nevěřili byste, jak pružná křídla jsou. U osobního letadla 747 se při ‚destruktivních‘ testech křídla ohýbají nahoru o 25 stupňů, než se zlomí, což je opravdu extrémní. To se nikdy nestane ani při nejhorších turbulencích,“ popsal bývalý pilot Chris Keane.

Skryté náklady kvůli turbulencím

Pro letecké společnosti však existuje skrytá obava – ekonomické náklady spojené s častějšími turbulencemi. Technologická společnost AVTECH, která monitoruje změny klimatu a teploty a spolupracuje s britskou meteorologickou službou Met Office při varování pilotů před turbulencemi, odhaduje, že náklady mohou činit od 180 tisíc do 1,5 milionu liber ročně na jednu leteckou společnost (přibližně 5 až 43 milionů korun). To zahrnuje náklady na kontrolu a údržbu letadel po silné turbulenci, náklady na kompenzace v případě, že let musí být odkloněn nebo zpožděn, i ty spojené s pobytem na nesprávném místě.

Eurocontrol, civilně-vojenská organizace, která pomáhá evropskému letectví porozumět rizikům klimatických změn, navíc upozorňuje, že odklonění od bouří způsobujících turbulence může mít širší dopad – například pokud musí mnoho letadel změnit letovou dráhu, může se vzdušný prostor v určitých oblastech více zaplnit. „To značně zvyšuje pracovní zátěž pilotů a letových dispečerů,“ uvedla organizace Eurocontrol.

Vyhýbání se bouřím také znamená větší spotřebu paliva a času. Například v roce 2019 podle Eurocontrolu špatné počasí donutilo letecké společnosti nalétat jeden milion kilometrů navíc, což způsobilo produkci 19 000 tun CO2 navíc. Vzhledem k tomu, že se podle předpovědí bude extrémní počasí vyskytovat častěji, očekává se, že do roku 2050 bude nutné ještě častěji špatné počasí oblétávat. „To dále zvýší náklady leteckých společností a cestujících a zvýší se také uhlíková stopa,“ uvádí Eurocontrol.

Ochrana před turbulencemi

Předpovídání turbulencí se v posledních letech zlepšilo, ale stále není dokonalé. Williams uvedl, že lze správně předpovědět asi 75 procent turbulencí v čistém vzduchu. „Před dvaceti lety to bylo spíše 60 procent, ale díky lepšímu výzkumu se tento podíl postupem času zvyšuje,“ popsal Williams.

Letadla jsou navíc vybavena meteorologickým radarem, který zachytí bouře. „Před letem většina leteckých společností vypracuje letový plán, který na základě počítačového modelování podrobně popisuje oblasti s pravděpodobnými turbulencemi po celé trase. Není to stoprocentně přesné, ale v kombinaci s informacemi od jiných letadel a letového provozu nám to dává během trasy velmi dobrou představu,“ vysvětlil Davis.

Aerolinky již zavádějí různá opatření. Například letecká společnost Korean Airlines se rozhodla přestat podávat cestujícím v ekonomické třídě nudle, protože od roku 2019 zaznamenala dvojnásobný nárůst turbulencí, což výrazně zvýšilo riziko popálení cestujících.

Od sov po umělou inteligenci

Některé studie posunuly odolnost proti turbulencím ještě dále a zabývaly se alternativními způsoby konstrukce křídel. Veterináři a inženýři studovali například, jak dokáže sova pálená létat tak hladce i v nárazovém větru, a zjistili, že křídla fungují jako odpružení a stabilizují hlavu a trup při letu v turbulentním vzduchu.

Studie publikovaná v roce 2020 v časopise Royal Society dospěla k závěru, že „vhodně vyladěná konstrukce křídel s kloubovým spojem by mohla být užitečná i v malých letadlech a pomáhat odrážet poryvy a turbulence“.

Rakouský start-up Turbulence Solutions tvrdí, že vyvinul technologii potlačující turbulence pro lehká letadla, kde senzor detekuje turbulentní vzduch a vysílá signál klapce na křídle, která proti ní působí. Podle generálního ředitele společnosti může tato technologie snížit mírnou turbulenci v lehkých letadlech o 80 procent.

Řešením by mohla být i umělá inteligence. Fourier Adaptive Learning and Control (FALCON) je technologie, která se vyvíjí na Kalifornském technologickém institutu a která se v reálném čase učí, jak turbulentní vzduch proudí přes křídlo. Předvídá také turbulence a vydává příkazy klapce na křídle, která se jim přizpůsobí.

Letecký inženýr Finlay Asher ovšem upozornil, že tyto typy technologií jsou ještě daleko. „Je nepravděpodobné, že by se v příštích několika desetiletích objevily ve velkých komerčních letadlech,“ uvedl.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Nové záběry ukazují, jak muže nasál v Bergamu motor letadla. Personál si v hrůze zakrýval oči

Tagy:
Londýn Velká Británie bouřka doprava Nový Zéland technologie letecká doprava globální oteplování letecká společnost USA turbulence Billy Paul produkty a služby ekonomika, obchod a finance katastrofy, nehody a mimořádné události Andrew Davies