Saúdská Arábie začátkem ledna uzavřela v reakci na šíření koronaviru hranice. Účastníkům Rallye Dakar však dala země výjimku. Celý závod doprovázela velmi přísná hygienická pravidla, všichni byli několikrát testováni a roušky mohli sundat pouze při jídle. Pro závodníka Tomáše Tomečka to byl již 25. start, CNN Prima NEWS popsal, nakolik byl jiný než všechny, které dosud absolvoval.
Do země bylo povoleno pouze několik charterových letů pro závodníky a některé další členy týmů. Češi letěli z Prahy speciálním letem do saudskoarabské Džiddy, test na koronavirus museli absolvovat nejen před odletem, ale i hned po příletu. „První test musel být maximálně 48 hodin starý, takže jsem tam šel na Štědrý den. V Džiddě jsme měli povinnou dvoudenní karanténu a potom jsme museli na test znovu. Ukázalo se, že několik závodníků bylo těsně před startem pozitivních, museli tak zůstat na hotelu v karanténě dva týdny a až potom mohli letět zpátky do Čech,“ uvedl účastník Rallye Dakar 2021 Tomáš Tomeček na on-line besedě. Potvrdil, že některé týmy musely povolat své náhradníky, Tomeček byl ale negativní a mohl se tak účastnit.
Kolocovy: Loprais lhal. Na urážky jsme si už v Česku zvykly, žijeme ve zkaženém světě
Aliyyah a Yasmeen Kolocovy nepřijaly omluvu Aleše Lopraise, který o nich se svým týmem mluvil v nešťastně zveřejněném videu z kabiny kamionu na letošní Rallye Dakar. „Jedna je plochá a sjízdná, ta druhá moc ne,“ zaznělo v kokpitu českého závodníka. Řeč byla právě o 16letých dcerách majitele stáje Buggyra Racing Martina Koloce. „Nejsme kusy masa,“ reagovala nejprve dvojčata. Později nahrála video, na kterém Lopraisovi děkují za životní zkušenost.
Nemáš roušku? Vyhazov
Přísné hygienické podmínky platily po celou dobu závodu. Jediná chvíle, kdy si účastníci mohli sundat roušku, byla při jídle. U stolu však nikdy nesměly sedět více jak tři osoby a každé jídlo bylo samostatně zabalené v pevném obalu. „Roušku jsme museli mít pořád na sobě, jediná výjimka byla při jídle. Všichni nás strašili, že v momentě, jak nebudeme mít roušku, můžeme být penalizováni. Prostě vyhazov. Opatření byla velmi tvrdá,“ doplnil Tomeček.
Pro Tomečka to bylo úplně poprvé, co se závodu neúčastnil jako závodník, ale jako takzvaná rychlá asistence. Její pomoc nejčastěji spočívá v poskytnutí nářadí nebo náhradních dílů. Zasahoval také, když bylo potřeba někoho odtáhnout. „Bylo to poprvé co jsem nezávodil, ale plnil servisní služby. Bavilo mě to a připadalo mi to jako smysluplná činnost. Jsem rád, že jsem mohl být užitečný a někomu pomáhat,“ svěřil se Tomeček. Zkušený závodník si také dokáže představit, že by si takto závod zajel znovu a jeho jediným cílem by nebylo se dostat jako první do cíle, jak tomu bylo v posledních letech.
Původně měl jet závod Africa Eco Race, ten byl však kvůli celosvětové pandemii zrušen. Tomeček jezdí právě Africa Eco Race pravidelně již od roku 2011 a několikrát si ze závodu dovezl ocenění ze stupně vítězů.