Unikátní záběry po výbuchu benzenu v Hustopečích. Obří sloupec dýmu pohltil vše během vteřin

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Jedna z největších ekologických katastrof v historii Česka.

  • Hasiči popsali, jak likvidovali hořící benzen.

  • Pomoci musela i parní lokomotiva z muzea.

  • Podívejte se na unikátní záběry.

Více

Pořadu Spáleniště... příběhy hasičů se podařilo sehnat unikátní záběry od rybářů, kteří měli zaparkovaná auta v bezprostřední blízkosti ekologické katastrofy. Na záběrech je vidět, jak spěchají ke svým strojům, a jen kousek od nich už se odehrává ohnivé peklo. Právě o zásahu v Hustopečích nad Bečvou si moderátoři pořadu povídali hned se dvěma hasiči, kteří byli u celého zásahu.

Dvacátého osmého února letošního roku vykolejil vlak naložený více než tisícovkou tun benzenu v cisternách. Strojvedoucí jel příliš rychle, a tak vlak vykolejil. Právě to spustilo jednu z největších ekologických katastrof od rozpadu Československa.

ČTĚTE TAKÉ: Nejtragičtější čelní střet novodobé historie. Strojvůdce přitom nejel nijak rychle

„V tomhle případě bylo nejbezpečnější nechat benzen vyhořet. Jenomže pak se změnilo počasí, byla inverze a tak hrozilo, že by karcinogenní zplodiny hoření mohly někoho ohrozit. Nakonec jsme to překryli pěnou,“ vzpomíná v pořadu Spáleniště... příběhy hasičů šéf hasičů z Olomouckého kraje Karel Kolářík.

Jenže po uhašení plamenů přišel další problém – nebezpečný benzen zůstával v cisternách a musel se odčerpat a odvézt pryč. To prováděli drážní hasiči v ochranných oblecích.
„Na čerpání jsme zvyklí, jenomže tady jsme čerpali dvě cisterny v sobotu a nechali jsme tam vedení přes noc, abychom ráno mohli pokračovat. Jenomže benzen mrzne už při pěti stupních Celsia, a tak benzen ve vedení zatuhnul – to je jak parafín, jako vosk. S tím se nedalo nic moc dělat,“ vzpomíná Jan Vilášek, který při akci velel drážním hasičům.

Do akce musela i parní lokomotiva

I po odčerpání zůstávaly v poškozených cisternách stovky litrů benzenu, který mohl vybuchnout, a hasiči přemýšleli, co budou dělat. Nakonec nechali přivézt z muzea v České Lípě dieselovou lokomotivu s ještě funkční parní lokomotivou.
„Hadicemi jsme rozváděli páru do poničených cisteren, tím jsme benzen zahřívali, on se měnil v páru a odcházel nám pěkně z toho ‚bazénu‘ pryč,“ vzpomíná Kolářík.

Nové záběry natočené jen minutu po výbuchu i podrobnosti k tomuto enormně náročnému zásahu hasičů uvidíte v pořadu Spáleniště... příběhy hasičů, který najdete v úvodním videu tohoto článku.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Spálil je vlastní pot. Hasiči bojovali s ohromným požárem na Karlovarsku