Úřady práce pod náporem klientů
Úřady práce po celé republice nadále evidují zvýšený nápor klientů. Výjimkou není ani olomoucká pobočka. Její úředníky teď nejvíc zaměstnávají lidé, kteří se kvůli všeobecné drahotě ocitli ve finanční nouzi.
Víc než polovina lidí, kteří ve středu byli před olomouckým úřadem práce, nehledalo práci, ale přišli kvůli nejrůznějším dávkám, většinou těm na bydlení. Například Gustav Navrátil dlouho se žádostí otálel. Nakonec ho ale přesvědčili příbuzní. „Jdu vyřizovat příspěvek na bydlení. Nikdy jsem nechtěl nic. No, tak nevychází mi to. Od státu dohromady nic,“ uvedl pro CNN Prima NEWS s tím, že už musely pomoci i děti.
Často jsou mezi žadateli mladé páry s dětmi a senioři, kteří žijí sami. „Člověk se musí uskromnit, no, co se dá dělat. Už není dřív, jak to bylo,“ doplnil Vladimír Novák, další z žadatelů. „Musím se uskromnit. Když jste sám, tak jako bohužel. Horší jsou na tom rodiny s dětma a takhle. Když je všechno drahý, tak nemáte nic navíc,“ myslí si zase paní Helena.
„V rámci celého Olomouckého kraje v průměru odbaví zaměstnanci Úřadu práce zhruba 1 500 klientů denně v agendě nepojistných sociálních dávek, konkrétně dávek státní sociální podpory. Nejvyšší nárůst je pak v případě lidí, kteří žádají o příspěvek na bydlení – v září stoupl v meziročním srovnání počet těchto vyplacených dávek v rámci Olomouckého kraje zhruba o třetinu,“ popsala mluvčí úřadu Kateřina Beránková.
I přes nápor nových žadatelů o dávky štáb CNN Prima NEWS v Olomouci ani Mohelnici během středy nezaznamenal na úřadech výrazně delší čekací doby. Nejhorší prý bývají pondělky. Pracovníci úřadů práce doporučují pro první kontakt využít on-line formuláře. Šetří to čas klientům i úředníkům.