Úřady práce nezvládají
Na úřadech práce roste počet případů, kdy se klientům ztratí podané žádosti. Ti pak musí znovu vystát dlouhé fronty a čekat i několik měsíců na případnou výplatu dávky. „Je nás málo a jsme naprosto zahlcení,“ brání se úředníci. Podle úřadů ale není možné, aby se dokumenty ztrácely. Nedostatek zaměstnanců se prý snaží řešit.
Někteří lidé žádají o příspěvek na úřadu již poněkolikáté. „Žádala jsem v červenci, podala jsem všechny potřebné papíry. Po třech měsících mi přišel dopis, podle kterého jsem tady vůbec nebyla a nic jsem nedoložila,“ sdělila reportérům CNN Prima NEWS jedna z klientek úřadu. Pracovníci jí v reakci na stížnost sdělili, že žádosti kvůli nedostatku personálu posílají na jiné pobočky.
Mluvčí úřadu práce tvrdí, že není možné, aby se dokumenty ztrácely. Ale někteří klienti i zaměstnanci úřadu tvrdí opak. Naši reportéři se snažili na dotčeném úřadu získat více informací. Tisková mluvčí i ředitelka však vyjádření na kameru odmítly.
Je nás málo, situace je neúnosná
Další problém představuje nepoměr množství klientů a úředníků. „Situace se stává neúnosnou, protože nám chybí strašně moc zaměstnanců. Jenom v létě odešlo z našeho úřadu přes deset lidí. Ty spisy se rozvážejí po celé republice, aby se zadávaly tam, kde tolik žádostí není,“ popisuje současný provoz jeden z pracovníků. Situace je podle něj už tak vážná, že další klienty objednává až na leden.
Úřad práce České republiky (ÚP) tvrdí, že nedostatek personálu řeší. „V souvislosti s energetickou krizí a válkou na Ukrajině roste počet klientů, kteří žádají o dávky. Úřad práce České republiky jim v maximální možné míře poskytuje poradenství. Úřad práce ČR postupně přijímá takové kroky, aby zajistil zpracování všech žádostí v zákonem stanovených lhůtách,“ uvedla tisková mluvčí ÚP Kateřina Beránková.
Celé Hlavní zprávy si můžete poslechnout i jako podcast: