Uzavření škol sníží číslo R jen o setiny, tvrdil Plaga. I přesto se provoz omezí

Z pohledu šíření epidemie i společenských nákladů je efektivnější zavřít bary a restaurace než střední školy. Vyplývá to z matematických modelů Centra pro modelování sociálních a biologických procesů BISOP (Centre for Modelling of Biological and Social Processes). Na data upozornil ministr školství Robert Plaga (ANO), podle kterého se uzavřením škol sníží reprodukční číslo jen o setiny. V úterý přitom oznámil distanční výuku na středních školách v červených a oranžových regionech.

Centrum srovnalo simulace několika opatření do různých modelů. Jejich pořadí od nejefektivnějšího po nejméně efektivní následně odborníci určili takto: zákaz hromadných akcí s daným limitem pro akce vnitřní a venkovní, uzavření barů a restaurací, uzavření vysokých škol, uzavření středních a základních škol.

Výsledky modelu zároveň ukazují, že přínos uzavření škol je nižší než nošení roušek ve vnitřních prostorách či uzavření restaurací.

„Pokud jako měřítko bereme současný stav, kdy je nařízeno nošení roušek ve vnitřních prostorách včetně MHD a škol vyjma nižších základních a mateřských, pak uzavření středních škol přinese snížení (současného) reprodukčního čísla R pouze o 1,4–2,3 %, tj. pokud dnes R=1,3, sníží se na cca 1,28. Pokud budou navíc uzavřeny druhé stupně základních škol, pak bude výsledné R odhadem 1,25, v případě kompletního uzavření základních i středních škol se R sníží odhadem na 1,17. Pro srovnání, uzavření restaurací by přineslo srovnatelné snížení R na cca 1,18.“ (R=1 vyjadřuje, že jeden nemocný nakazí jednoho dalšího, R=2 vyjadřuje, že jeden nemocný nakazí dva další lidi, pozn. red.)

Současné snahy o uzavření škol jsou podle BISOP patrně motivovány faktem, že mnoho případů nákaz nastalo právě ve školách. Tyto případy však mají pocházet z doby, kdy se ve třídách nenosily roušky. „Zavedení roušek ve třídách v simulacích modelů BISOP redukovalo pravděpodobnost nákazy ve škole na cca 65 % předešlého stavu, kdy se nosily roušky jen ve společných prostorách škol. Pokud by se roušky zavedly i na prvním stupni, pak by se pravděpodobnost redukovala na 42 %,“ popsali analytici.

Snazší trasování a udržení disciplíny v prezenční výuce

V daném třídním kolektivu je pak podle výzkumného centra jednodušší nakažené trasovat. „Proto se paradoxně školy objevují ve statistikách míst přenosu infekce častěji než restaurace a bary, ve kterých dochází k přenosu nákazy, aniž by byly tyto kontakty dohledány hygienou,“ uvedli odborníci.

Výhodou prezenční výuky má být to, že umožňuje interakce žáků udržet ve strukturované a kontrolované formě. „To znamená, že vyučující a další personál škol může dohlížet na to, aby během vyučování, přestávek, ale třeba i stravování všichni zúčastnění dodržovali hygienická opatření. V případě, že by především žáci druhých stupňů základních a středních škol na výuku nechodili, by ale tato možnost regulovat jejich interakce zmizela,“ napsalo BISOP.

Centrum se také domnívá, že „pokud uzavření škol nebude doprovázeno dalšími opatřeními ve smyslu zákazů vzájemných návštěv apod., nelze vyloučit, že naopak interakce žáků paradoxně zintenzivní“.

Na úterní tiskové konferenci přitom Plaga spolu s ministrem zdravotnictví Romanem Prymulou (za ANO) uvedl, že střední školy v regionech s vyšším rizikem nákazy se zřejmě od pondělí po dobu 14 dnů uzavřou. Opatření, která by se jich měla týkat, představí ministerstvo zdravotnictví ve středu.

Mateřské a základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií budou nadále pokračovat v prezenční výuce jako dosud. Pro vysoké školy budou nadále platit současná nařízení hygieniků, kteří jim v regionech s vyšších rizikem nákazy COVID-19 nařídili výuku na dálku.

Číslo R je základní reprodukční číslo, které u epidemií pomáhá odhadnout, jak se budou šířit. Čím vyšší je číslo R, tím je šíření nemoci rychlejší. Pakliže je R menší než jedna, počet nakažených v populaci klesá.

Tagy: