Pokud v severoitalských Dolomitech, v regionu Jižního Tyrolska, začne letní turistická sezona, nehodlají tam dělit společnost na očkované a neočkované a odmítají debatu o zavedení očkovacích pasů.
„Ať to zní klidně provokativně, ale nechceme se podílet na rasismu a diskriminaci,“ říká v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Marco Pappalardo, marketingový ředitel společnosti Dolomiti Superski, největšího lyžařského regionu na světě, v němž se dá jezdit a lyžovat s jedinou jízdenkou. Popisuje také hygienické podmínky, jež bude nutné dodržovat při pobytu v oblasti, kterou hojně navštěvují nejen čeští lyžaři, ale i turisté v létě.
Itálie zavádí povinné testy na covid ve vlacích. Díky tomu by lidé mohli na dovolenou
Italské státní dráhy chtějí od dubna zavést v rychlovlacích Frecciarossa mezi Milánem, Římem a Neapolí povinné testy na koronavirus pro cestující i palubní personál. Jde o první takový krok ve vlakové dopravě v Evropě.
Společnost Dolomiti Superski musela ukončit lyžařskou sezonu 2020–2021 kvůli nařízení italské vlády již v březnu. Takže nyní jednáte s premiérem Mariem Draghim o finančních náhradách?
Kvůli tomu, že nová Draghiho vláda svým prvním dekretem z 5. března nařídila, že vleky, lanovky a kabiny musejí zůstat zavřené až do 6. dubna, tedy i přes Velikonoce, jsme sezonu 2020–2021 již oficiálně ukončili. Jednání o odškodnění probíhají již měsíce. Jsme optimističtí a věříme, že se brzy najde uspokojivé řešení.
Dá se říct, kolik po zkušenostech ze sezony 2019–2020 můžete požadovat?
Na to neumím odpovědět. Jsme ve spojení se Svazem provozovatelů vleků, který zastupuje podobné organizace, jako je ta naše, a stále se jedná.
Mluví se o tom, že v Německu a v Rakousku odškodní vláda provozovatele vleků 80 resp. 75 procenty z obratu předchozí sezony. Může to tak být i v Itálii?
Je ještě předčasné mluvit o výši procent náhrad. Vámi zmiňovaná procentuální výše v Rakousku a Německu nám v Itálii není známá.
Ztráta dosahuje 99 procent z obratu zimy 2019–2020. Běžně činí náš obrat za zimní sezonu kolem 350 milionů eur.
Dokážete již nyní vyčíslit, kolik činí ztráta společnosti Dolomiti Superski při neprovozování lanovek a kabinek ze sezony 2020–2021?
Ztráta dosahuje 99 procent z obratu zimy 2019–2020. Vždyť my jsme vlastně ani žádnou sezonu neměli. Mohli jsme prodat jen malý počet sezonních permanentek sportovcům. Nejen profesionálním, ale i těm z mládežnických kategorií, aby mohli lyžovat a připravovat se na závody.
Marco Pappalardo (52 let)
Marketingový ředitel společnosti Dolomiti Superski, provozující největší lyžařský region na světě, kde se dá lyžovat či se přepravovat s jedinou jízdenkou na 450 vlecích, lanovkách nebo v kabinkách.
Vystudoval podnikové hospodářství v oblasti marketingu.
Je ženatý, má dvě děti. Rád vaří a cestuje, mezi koníčky řadí sport, především lyžování a také běh.
Jaký bývá vlastně obrat Dolomiti Superski v běžné sezoně nezasažené pandemií koronaviru?
Dosahujeme obratu v rozmezí 350 až 360 milionů eur (v přepočtu 9,1 až 9,35 miliardy korun). Jenže v této sezoně fungovalo méně než pět procent z 450 vleků, lanovek a kabinek. Ano, vygenerovaly „něco“, ale bylo to velmi málo v porovnání s normální dobou před koronavirem.
Lyžaři a turisté z Česka jsou jednou z nejpočetnějších národnostních skupin, které míří do Jižního Tyrolska a lyžují v oblasti Dolomiti Superski. Co nyní mají dělat cestovní kanceláře, ale i individuální turisté, kteří si koupili jízdenky či objednali bydlení?
Před sezonou 2020–2021 jsme nemohli prodávat permanentní jízdenky a také nebylo možné objednávat ubytování, takže na rozdíl od loňska odpadá problém se stornováním a vracením peněz.
A jak to tedy bylo v roce 2020?
Po předčasném ukončení zimní sezony 2019–2020 v březnu loňského roku již došlo k odškodnění a vyrovnání přes odpovídající kanály.
Marco Pappalardo, marketingový ředitel Dolomiti Superski Zdroj: Dolomiti Superski
Co připravuje společnost Dolomiti Superski na léto 2021? Budou vleky a lanovky v provozu? Pokud ano, za jakých podmínek?
Na novou letní sezonu se již připravujeme a budeme fungovat za podobných hygienických podmínek jako loni, které máme vyzkoušené a které se osvědčily. Jen k nim místo používání roušek musíme přidat povinnost nosit respirátory FFP2. Dále bude omezená kapacita osob v uzavřených kabinových lanovkách a nutnost dodržovat nařízené rozestupy. Půjdeme také cestou on-line rezervací a prodejů.
Budu velmi otevřený a řeknu, že my v Jižním Tyrolsku tuto diskusi o očkovacích pasech nebereme tak dramaticky jako v jiných zemích. Nečekáme, že by tzv. proočkovanost dosáhla k 50 procentům.
Velkým tématem je očkování a zavedení tzv. očkovacího pasu, který požadují například Chorvatsko, Řecko či Španělsko již pro nadcházející letní sezonu.
Ano, samozřejmě o tom víme a celou situaci sledujeme. Budu velmi otevřený a řeknu, že my v Jižním Tyrolsku tuto diskusi o očkovacích pasech nebereme tak dramaticky jako v jiných zemích. Myslíme si totiž, že toto léto ještě nebude tak vysoký počet naočkovaných lidí, což má spojitost nejen s dosavadním nedostatkem vakcín, ale i s problémy kolem určitých výrobců. Nečekáme, že by tzv. proočkovanost dosáhla 50 procent.
Takže nehodláte dělit lidi na očkované a neočkované a nabídnout služby jen jedné skupině?
Přesně. Proto v našich očích nemá smysl vést debaty o podmínkách pro lidi, kteří jsou, nebo nejsou očkovaní. A povím to i provokativně. Nechceme se podílet na rasismu a diskriminaci a dělit společnost na dvě třídy, očkovaní proti neočkovaným, aby ti neočkovaní byli diskriminováni.
Do oblasti Jižního Tyrolska jezdí stále více Čechů. Pokud neřádí covid. Zdroj: Dolomiti Superski
Jak se díváte na problematiku testování? Má zůstat povinností?
Myslím si, že testování bude i nadále povinné z nařízení úřadů. Ale to již nyní skoro všichni známe. Vždyť v současnosti je při příjezdu do Itálie nutné předložit negativní test, který není starší 48 hodin. Podle informací, jež se k nám dostávají ze státní správy, se nedá očekávat plné a volné otevření hranic během jara či do hlavní turistické sezony. Prostě musíme žít podle toho, jaká jsou momentální nařízení. Přesto očekáváme, že do léta dojde ještě k velkému posunu, ke změnám. V některých zemích už se dají testy koupit běžně v obchodech. Přijdou ty ze slin a z nosu pro školy. Tím se také vše zjednoduší.
Myslíte si, že bude nutné nechat se testovat i v cílové destinaci? Tedy například pokud někdo přijede v létě do Jižního Tyrolska s negativním testem, že bude muset absolvovat každé dva či tři dny další testy?
Víme, že se o tom velmi diskutuje i na nejvyšších úrovních v Bruselu, v úřadech EU a Evropské komise. Řeknu můj osobní názor. Pokud už někdo přijede s negativním testem, nemyslím si, že se bude muset nechat testovat každých 72 hodin. Ale dá se předpokládat, že povinnost předložení negativního testu na hranicích zůstane.