Itálie vytvoří na obří 3D tiskárně kopii sochy Davida od renesančního umělce Michelangela, informoval deník La Vanguardia. Jedinečná replika zamíří příští rok do Dubaje na mezinárodní výstavu Expo 2020, která měla začít tento měsíc, ale kvůli koronaviru byla o rok odložena.
Nápad vyslat do Dubaje na Expo 2020 repliku Davida dostali organizátoři italského pavilonu už před vypuknutím pandemie nemoci COVID-19. Nyní ale dostal tento projekt kopie sochy biblického hrdiny, který porazil mnohem většího Goliáše, symbolický význam. Itálie patří v pandemii k nejhůře postiženým zemím, v souvislosti s onemocněním COVID-19 tam zemřelo na 36 tisíc lidí.
Nejde jen o symbol boje proti koronaviru
„Nemá to být ale jen symbol boje proti koronaviru, nýbrž i proti všem negativním věcem, jako jsou klimatické změny, migrační krize či hladomory,“ vysvětlil smysl projektu jeho umělecký ředitel Davide Rampello.
Vytvoření repliky pětimetrové sochy bude mít podle profesorky Grazie Tucciové z florentské univerzity tři fáze. V té první se vytvoří digitální Davidovo dvojče pomocí laserového skeneru s velmi přesným rozlišením. „Je schopen zaznamenat i vzdálenost menší než milimetr,“ uvedla Tucciová. Skenování se bude provádět vždy v pondělí, tedy v zavírací den ve florentské galerii, kde je originál sochy vystaven.
Ve druhé fázi bude socha, představující renesanční ideál krásy, vytištěna po částech na největší 3D tiskárně v Itálii. Nakonec dílo doladí restaurátoři, kteří „vyčistí“ případné drobné nesrovnalosti. Materiál, z něhož bude replika mramorového díla vytvořena, se zatím vybírá. Ale zřejmě to bude nějaký druh plastu, aby exponát bylo snadné přepravit do Spojených arabských emirátů.
Více než 500 let stará socha Davida je jedním z hlavních turistických lákadel Florencie a patří k nejvíce kopírovaným sochám na světě, napsal deník La Vanguardia. Jen ve Florencii jsou dvě její repliky a další jsou po celém světě, mimo jiné v Kodani, Marseille, Sao Paulu či Las Vegas.
Kvůli četnému kopírování Michelangelovy sochy vedla florentská galerie dlouhou soudní při. V roce 2017 nakonec soud ve Florencii zakázal používat zobrazování tohoto díla pro komerční účely bez souhlasu jeho domovské galerie. Všechny firmy, které chtějí použít reprodukci tohoto renesančního skvostu, musí také zaplatit příslušný poplatek. „Je ale velmi obtížné to uhlídat,“ připustila ředitelka galerie Cecilie Hollbergová. Jen ve Florencii se to hemží prodejci suvenýrů, kteří toto pravidlo nedodržují.