V pražském Karlíně budou jídlo rozvážet roboti. Městská část jim dala zelenou
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Foodora začne v pražském Karlíně testovat autonomní vozítka pro rozvoz jídla.
Robotická vozítka: Jaké bezpečnostní prvky obsahují?
Jaká je rychlost a pohyb robotů v městském provozu?
Potřebují roboti speciální povolení pro provoz?
Jak roboti reagují na překážky a nejasné situace?

Thámova ulice v Karlíně Zdroj: ČTK, Černý Jan

Firma Foodora plánuje v Thámově ulici a okolí v pražském Karlíně testovat autonomní vozítka pro rozvoz jídla. V tiskové zprávě to sdělil Martin Šalek, mluvčí Prahy 8, jejíž dopravní komise záměr firmy projednala a zaujala k němu souhlasné stanovisko. Mediální zástupkyně Foodory Marie Cicvárek k tomu ČTK sdělila, že společnost na přípravě robota pracuje, termín nasazení zatím nesdělila.
„Jsme teprve na začátku jednání s některými obcemi, se kterými společně zjišťujeme, jak by nové technologie mohly přispět k rozvoji moderního a udržitelného městského prostředí,“ uvedla Cicvárek. Dodala, že podobně firma postupuje i v dalších zemích, kde působí, například ve Švédsku či Norsku. „Na rozvoji robota se intenzivně pracuje,“ sdělila.
ČTĚTE TAKÉ: Praha se těší na novou petřínskou lanovku, otevře se už příští léto
Z pohledu zákona jsou roboti podle Šalka vedeni jako chodci, takže nepotřebují žádné zvláštní povolení. Firma se přesto před zahájením testovacího provozu obrátila na komisi rady městské části s žádostí o projednání a doporučení záměru, které obdržela. „Vozítka už jezdí úspěšně v řadě velkých měst po celém světě. Senzory a kamery rozpoznají lidi, kola, kočárky, invalidní vozíky. Robot se chová ohleduplně,“ uvedl radní pro dopravu Tomáš Slabihoudek (TOP 09).
Čtěte také

Pokud robot narazí na nejasnou situaci, ihned podle informací městské části kontaktuje vzdáleného operátora. Využívat bude jen předem určené přechody a chodníky. Vozíky na elektrický pohon budou podle Šalka jezdit v průměru rychlostí tři až čtyři kilometry za hodinu, maximální rychlost mají osm kilometrů v hodině. Vybaveny jsou 12 kamerami, ultrazvukovými senzory a radarem, který zajišťuje přehled v celém okolí robota. Při kontaktu s chodci, psy či auty zastaví nebo zpomalí. Jsou schopné překonat obrubníky a menší schody.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Kardinál Duka odsloužil mši za Kirka. „Hanba,“ pokřikovali před chrámem odpůrci