Čím dál více firem vyžaduje po svých zaměstnancích, aby se nechali povinně očkovat proti covidu. Pokud lidé nestihnou do určitého data předložit certifikát o vakcinaci, vedení je vyhazuje z práce. Ve světě se to zatím týká hlavně leteckých společností, nemocnic, bank a velkých globálních firem.
Očkování je dobrovolné. Jenže bez něj si člověk někde už ani nesedne do kavárny. Choulostivá je otázka povinné vakcinace hlavně v případě živobytí. Více a více společností totiž vyžaduje, aby se jejich zaměstnanci naočkovali proti koronaviru. V opačném případě si mohou hledat novou práci.
Boj s neočkovanými probíhá hlavně v USA, kde sídlí řada globálních firem. Vakcínu proti covidu vyžadují obří technologické firmy Google, Microsoft a Facebook, které jen v USA zaměstnávají desetitisíce lidí. Kdo se očkovat nenechá, do kanceláří už se nevrátí. Také nejslavnější streamovací platforma Netflix vyžaduje po svých zaměstnancích povinné očkování. Jde hlavně o členy natáčecích štábů, které pracují na území Spojených států.
Celosvětově se také řeší povinné očkování zdravotníků, které je v platnosti například ve Francii a v USA. Američtí zdravotníci měli do úterý předložit potvrzení o alespoň jedné aplikované dávce. Pokud certifikát nedodali, v zaměstnání končí. Jen v New Yorku se propouštění týká pravděpodobně desetitisíců lidí a úřady se už kvapně připravují na personální výpadek.
Do vzduchu jen s očkováním
Velkým tématem je i povinné očkování leteckých pasažérů, které už schválila například Kanada. Aerolinky mezitím nařizují povinnou vakcínu svým zaměstnancům. Dopadá to na piloty, letušky i další zaměstnance největších amerických leteckých společností Delta Air Lines a United Arlines, informuje web NBC News. I v tomto případě člověk bez očkování přijde o práci. A budou jich zřejmě stovky.
Další sektor, který svět vnímá v kontextu pandemie jako citlivý, jsou banky. Investiční banka Morgan Stanley nařídila svým zaměstnancům v New Yorku povinné očkování, ještě dál jde bankovní společnost Goldman Sachs, která vyžaduje vakcínu nejen po zaměstnancích, ale i klientech a pouhých návštěvnících poboček.
Povinné očkování se nevyhnulo ani restauračnímu a obchodnímu byznysu. Vakcínu zaměstnancům v USA nařídil fastfoodový řetězec McDonald's i prodejní síť Walmart. V USA musejí být povinně očkovaní i federální zaměstnanci a mnozí učitelé.
YouTube ve válce s konspirátory
Video platforma YouTube mezitím zintenzivňuje boj proti koronavirovým dezinformacím. Web začne mazat videa s koronavirovými hoaxy, které se vážou k vakcínám. Dotkne se to pravděpodobně i velkých a populárních tvůrců.
Dosud platforma mazala „jen“ zavádějící videa, která šířila dezinformace ohledně koronaviru samotného. V internetovém koši takto skončily desetitisíce videopříspěvků.