Šestinásobný mistr světa Lewis Hamilton si v nedělní Velké ceně Toskánska formule 1 připsal 90. vítězství a jedna výhra ho dělí od vyrovnání rekordu Němce Michaela Schumachera. Druhé místo v závodě plném havárií obsadil Hamiltonův týmový kolega z Mercedesu Valtteri Bottas, třetí byl Alexander Albon z Red Bullu.
Klání formule 1 zavítalo na okruh v italském Mugellu poprvé a při návratu fanoušků na tribuny po zmírnění protikoronavirových opatření nabídlo dramatickou podívanou. Dvakrát přerušený závod se dvěma restarty z pevných pozic nedokončilo osm z dvaceti vozů.
„Byl to šílený závod, vlastně tři v jednom. Tenhle okruh je prostě fantastický a doufám, že se sem zase vrátíme,“ citovala Hamiltona britská televize BBC. „První start mi nevyšel, druhý byl lepší, vypracoval jsem si náskok sedmi sekund a zase další start, při kterém se může stát cokoliv. Kdybych udělal chybu, mohl využít slipstreamu. Bylo to hodně náročné,“ dodal Hamilton.
K prvním kolizím došlo krátce po startu, který Hamilton nezvládl a na první místo se před něj dostal Bottas. Závod skončil pro nečekaného vítěze předchozí Velké ceny Itálie Pierra Gaslyho z Alpha Tauri a třetího jezdce průběžného pořadí Maxe Verstappena z Red Bullu, který nedojel ani před týdnem v Monze.
Na trať vyjel safety car a závodit se začalo v šestém kole, ale jen chvíli. Na konci startovního pole se totiž srazilo několik vozů a odstoupit museli Nicolas Latifi z Williamsu, Antonio Giovinazzi z Alfy Romeo, Kevin Magnussen z Haasu a Carlos Sainz z McLarenu.
Kvůli odklízení trosek byl závod na půl hodiny přerušen a restartu z pevných pozic využil Hamilton k okamžitému návratu do čela. Obhájce titulu si hned vytvořil bezpečný odstup od druhého Bottase, ale ve 46. kole byl závod po havárii Lance Strolla z Racing Pointu opět přerušen.
Ani při druhém restartu z pevných pozic Hamilton nezaváhal a udržel první místo. Naopak Bottas musel zabojovat, protože se před něj dostal Daniel Ricciardo z Renaultu, ale pilot Mercedesu se dokázal vrátit na druhou příčku. Ricciardo nakonec klesl až na čtvrté místo, poté co se před něj dostal Thajec Albon a poprvé v kariéře se umístil na stupních vítězů.
„Zklamání. První start byl z říše snů, ale jakmile jsem při druhém restartu přišel o vedení, tak už jsem neměl šanci se na první místo vrátit. Tak to prostě je,“ uvedl Bottas a doplnil: „Musím ale bojovat a dřít dál a doufat, že jednou to prostě přijít musí.“
Na pódium mohlo chvíli pomýšlet i trápící se Ferrari, které na domácím testovacím okruhu v Mugellu slavilo jubilejní 1000. start ve formuli 1. Charles Leclerc se ale ze třetího místa propadl až na konečnou osmou příčku. Bodoval i Sebastian Vettel na desáté pozici.
„Byli jsme prostě pomalí. Nic víc za tím nebylo. Dostal jsem se na nejlepší možné místo, ale strašně se trápím s autem,“ uvedl Leclerc. „Tolik startů v jednom závodě jsem nezažil. Ale nejsem fanoušek tohoto pravidla. Když jste na čisté části trati, tak máte obrovskou výhodu, když na té špinavé, tak to není úplně fér. Měli bychom se zaměřit na auta, která dokážou předjíždět, ne z toho dělat loterii,“ přidal Vettel.
Hamilton, který může Schumacherův rekord vyrovnat za dva týdny v Soči, výhrou napravil zaváhání z Monzy a upevnil si první místo v průběžném pořadí. Po devíti závodech vede s náskokem 55 bodů před Bottasem, třetí je o dalších 25 bodů zpět Verstappen.
Výsledky Velké ceny Toskánska formule 1 v Mugellu
1. Hamilton (V. Brit./Mercedes) 17:30,074 hod., 2. Bottas (Fin./Mercedes) -4,880 sek., 3. Albon (Thaj./Red Bull) -8,064, 4. Ricciardo (Austr./Renault) -10,417, 5. Pérez (Mex./Racing Point) -15,560, 6. Norris (Brit./McLaren) -18,883, 7. Kvjat (Rus./Alpha Tauri) -21,756, 8. Leclerc (Mon./Ferrari) -28,345, 9. Räikkönen (Fin./Alfa Romeo) -29,770, 10. Vettel (Něm./Ferrari) -29,983.
Pozn.: dosažený čas vítěze odráží dobu od posledního restartu závodu; Räikkönenův čas zahrnuje pětisekundovou penalizaci.
Nejrychlejší kolo: Hamilton.
Průběžné pořadí mistrovství světa (po 9 ze 17 závodů): 1. Hamilton 190 b., 2. Bottas 135, 3. Verstappen (Niz./Red Bull) 110, 4. Norris 65, 5. Albon 63, 6. Stroll (Kan./Racing Point) 57.
Pohár konstruktérů: 1. Mercedes 325, 2. Red Bull 173, 3. McLaren 106, 4. Racing Point 92, 5. Renault 83, 6. Ferrari 66, 7. Alpha Tauri 53, 8. Alfa Romeo 4, 9. Haas 1.