České dráhy slibují renesanci nočních spojů a s tím i lůžkových a lehátkových vozů. Od prosince pak s novým jízdním řádem vypraví noční linku přes Německo do Curychu. Druhým dechem národní dopravce dodává, že ceny jízdenek do nočních vlaků se od nového jízdního řádu zvýší stejně jako u klasických spojů, tedy o 15 procent.
„Od nového jízdního řádu přidávají ČD noční spojení, které zajistí přímou dopravu přes noc z Čech a ze sousedního Saska na jihozápad Německa do oblasti Bádenska a do švýcarské Basileje a Curychu. Díky tomu se zlepšuje také dostupnost francouzského Alsaska a s přestupy na další spoje lze dojet vlakem pohodlně do jakékoliv oblasti Švýcarska,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka na Facebooku.
Dráhy budou v příštím roce vypravovat pět pravidelných nočních linek. Další budou ve spolupráci s ČD vypravovat jejich zahraniční partneři. Konkrétně půjde o celoroční linky Štýrský Hradec – Vídeň–Břeclav–Bohumín–Vratislav–Berlín, dále Štýrský Hradec – Vídeň–Břeclav–Bohumín–Varšava, linku Budapešť–Bratislava–Břeclav–Bohumín–Varšava, Budapešť–Bratislava–Břeclav–Bohumín–Berlín a Praha–Brno–Košice. V letní sezoně pak budou na českých kolejích jezdit také noční spoje z Bohumína do polského Helu, dále do letoviska Leba a do Kolobřehu
České dráhy spustily novou značku ČD Night pro své noční spoje. V rámci toho v současné době investují 246 milionů korun do modernizace lůžkových a lehátkových vozů. „Chceme dát noční dopravě další impulz,“ zdůraznil šéf státního dopravce Michal Krapinec. Poukázal na modernizaci devíti lůžkových a stejného počtu lehátkových vozů v dílnách Škoda Pars v Šumperku.
Lůžkové vozy, které mají být oproti lehátkovým vozům spojeny s vyšším komfortem, mají podle Krapince například vyměněny součásti lůžek, nové osvětlení, obložení stěn, sociální zařízení, sprchy nebo nově také zásuvky a internetové připojení. Vyměnit by se měly také klimatizace, řídicí jednotky dveří nebo centrální zdroje energie. Na vozech se zároveň provádí periodické opravy. Modernizace by měly být dokončeny během zimy.
České dráhy v současnosti denně provozují noční vlaky s lůžkovými a lehátkovými vozy z Prahy do Varšavy, dále z Prahy přes Žilinu, z Prahy přes Bratislavu do Budapešti a přes České Budějovice a Innsbruck do Curychu. Od prosince do jízdního řádu přibude nové spojení do Curychu s trasou přes Drážďany, Frankfurt nebo Basilej. Celkově by dopravce podle odhadů v lůžkových a lehátkových vozech měl přepravit kolem 100 tisíc cestujících.
V současnosti mají dráhy pro noční spoje celkem 30 vozů. Z toho je 21 vozů lůžkových a zbylých devět lehátkových. Rozšíření této flotily přitom podle Krapince teď není na pořadu dne. Dopravce chce primárně investovat do vozového parku pro klasické denní spoje a provoz nočních spojů průběžně vyhodnocovat.
Krapinec doplnil, že železniční dopravci v Evropě usilují o to, aby se noční vlaky staly konkurencí leteckým spojům. K tomu jsou však podle něj potřeba legislativní změny, které by například zdanily letecký kerosin nebo odpustily poplatky za využívání železnice v jednotlivých zemích.