Facebook se snaží zamezit tomu, aby její data používali experti z Newyorské univerzity (NYU). Ti hrají důležitou roli při upozorňování na politické praktiky této společnosti v rámci cílené reklamy. Vědci shromažďují informace o tom, jaké druhy politických reklam platforma nabízí americkým voličům.
Facebook v dopise požádal univerzitní vědce, aby z platformy přestali shromažďovat údaje prostřednictvím svého nástroje na sledování politických reklam. Allison Hendrix z týmu pro ochranu osobních údajů a dat Facebooku chce, aby vědci vymazali všechna data, která tímto způsobem nashromáždili.
Facebook dál přitvrzuje: Zakáže reklamy, které odrazují lidi od očkování
V rámci boje proti dezinformacím a kontroverznímu obsahu Facebook oznámil, že zakáže reklamy, které odrazují lidi od očkování. Spustí také informační kampaň na podporu vakcinace proti chřipce. Informace přichází záhy poté, co tato sociální síť oznámila, že bude mazat obsah popírající nebo překrucující fakta o holokaustu.
Hlavní výzkumná pracovnice celého projektu Laura Edelsonová však žádosti podle svých slov nevyhoví. Uvedla, že její tým vytvořil nástroj, který poskytuje analýzu politických inzerentů a postupů Facebooku, která je jinak veřejnosti nepřístupná a „díky ní je jasné, kdo a proč se nás snaží ovlivnit.“
Zmíněný nástroj umožňuje uživatelům sociální sítě dobrovolně sdílet svá data s výzkumníky NYU. „Rozsáhlé shromažďování údajů z Facebooku o jeho uživatelích umožňuje inzerentům profilovat občany a zasílat jim dezinformace o kandidátech a politicích. Ty mají ovlivnit jejich volbu nebo je od hlasování odradit,“ uvedl profesor NYU Damon McCoy. „Vypnutí klíčového zdroje dat pro studium volebních zásahů a manipulace brání našemu úsilí o ochranu demokratického procesu,“ dodal McCoy.
Podle mluvčího Facebooku Joea Osbornea využívání zmíněného nástroje porušuje podmínky služby této společnosti. Facebook má totiž svá pravidla, která stanovují, jak mohou být nástroje třetích stran použity ke shromažďování údajů na sociálních sítích. Osborne také zdůraznil, že Facebook nabízí veřejnosti a výzkumným pracovníkům vlastní nástroj pro přístup k informacím o politických reklamách.