Volkswagen ID.7 se jízdně vyrovná Mercedesu i BMW. Slabinou jsou brzdy a design

Mezi prvními redakcemi v Česku jsme projeli zbrusu nový vlajkový model elektrické rodiny Volkswagenu. Téměř pět metrů dlouhý sedan s označením ID.7 nás doslova uchvátil komfortem, který je srovnatelný s mnohem dražšími konkurenty z řad prémiových elektromobilů. Zároveň potěší i praktičností a objemem zavazadlového prostoru. Jen design by mohl být atraktivnější a brzda citlivější. Jaké jsou jeho další přednosti nebo naopak zápory?

Volkswagen ID.7 je od pohledu sice konzervativní jako všechny ostatní elektromobily z rodiny ID., tedy kromě stylového busíku samozřejmě, ale o to zajímavější je pro firemní klientelu. Jen stěží byste hledali lepší manažerský sedan v poměru ceny a výkonu. Už při vstupu do kabiny auta nás okamžitě uchvátila vzdušnost a celková prostornost. Na přední sedadla se posadí opravdu velcí dlouháni a na zadní taktéž. Zejména místa na nohy je v druhé řadě opravdu bohatě.

K TÉMATU: Tesla Model 3 se bizarně ovládá, ale skvěle jezdí. Cenově je hluboko pod Škodou

A taky aby ne, když nový vlajkový model elektrické divize Volkswagenu měří na délku 4 961 milimetrů, z čehož 2 966 milimetrů ukrajuje rozvor, na výšku 1 538 milimetrů a na šířku 1 862 milimetrů. Baterie s kapacitou 77 kWh nějaké to místo zabírá, ale i tak se do kufru vejde minimálně 532 litrů, což je jen o 31 litrů méně než nabízí klasický Arteon.

Interiér se jinak nese v duchu minimalismu. To znamená, že prakticky všechno se ovládá skrze displej infotainmentu o velikosti 15 palců. Na nastavování klimatizace přes obrazovku se dá rychle zvyknout, ale rozhodně ne na jízdní režimy. Mělo by jít o funkci, kterou člověk potřebuje využít okamžitě, během jízdy, a to v tomto případě nelze.

To stejné pak platí i pro tlačítka ovládající boční okénka. Jsou tu pouze dvě, takže pokud chcete stáhnout nebo naopak zavřít ta zadní, je potřeba nejprve kliknout na dotykovou plošku „Rear“. Proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě... Alespoň že tlačítka na volantu se logičtěji promíchala a už nejsou tak náchylná na nechtěný dotyk.

Výbava za 189 tisíc zdarma

Vše ostatní funguje skvěle. Nový dotykový displej je rozměrný, ale přitom krásně graficky zpracovaný a intuitivní. Jinak řečeno, zvládne ho bez problému ovládat i senior. Vůbec nás neuráželo ani nové řešení palubního displeje, který je pro změnu velmi malý. Ukazuje tedy jen ty nejdůležitější údaje, přičemž ty zbylé najdete ve velké středové obrazovce. Palubnímu displejíčku navíc standardně sekunduje ještě head-up displej. Pochválit musíme také nová sedadla, která jsou ergonomicky tvarovaná a ve standardu dokonce vyhřívaná.

A když už jsme u té standardní výbavy, slušelo by se říci, že Volkswagen u většiny svých modelů aktuálně nabízí akční verzi People. Ta vychází ze základní výbavy, ovšem přihazuje hned několik zajímavých prvků zdarma. U ID.7 se konkrétně jedná o navigaci, vyhřívaný volant, lepší sedadla, několik asistentů či inteligentní LIGHT LED Matrix světlomety vpředu a LED světla s animací vzadu. Podle výrobce tedy dostanete výbavu v hodnotě 188 700 Kč zcela zdarma. Je však potřeba brát v potaz, že zatímco základní provedení stojí od 1 479 900 Kč, varianta People od 1 531 900 Kč.

V porovnání s konkurenty se tak ID.7 může zdát jako z dražšího kraje, jenže pokud se detailně podíváte na rozměry, všechny technické parametry a složení výbav, patří elektrický vlajkový model Volkswagenu k tomu nejlepšímu, co aktuálně můžete na trhu sehnat. Taková Tesla Model 3 je sice výrazně levnější, ale ani zdaleka se nevyrovná ID.7. Za schopné soupeře tak lze považovat spíše Mercedes EQE a BMW i5, což jsou naopak výrazně dražší elektromobily. Vzájemné porovnání všech těchto aut naleznete zde.

Jezdí jako hedvábná peřina

Nejen výbavou a zpracováním má však Volkswagen ID.7 blíže k prémiovým vozům. Může jim totiž směle konkurovat také jízdními vlastnostmi. Vrcholný model z Wolfsburgu dokonce nemá úrovní komfortu daleko od elektromobilů jako jsou Mercedes EQS nebo třeba BMW i7. To, jakým stylem podvozek filtruje rozbité české silnice, je prostě fascinující a v této cenové kategorii naprosto jedinečné. Posádka uvnitř má pocit, jako by se snad vozila na hedvábné peřině. Pohodlí na palubě pak umocňují ještě dvojitá skla a aerodynamický tvar karoserie. Tohle se opravdu povedlo! Vůbec bychom se nebáli říci, že ID.7 je tím nejkomfortnějším Volkswagenem všech dob.

Tím ale naše unešení z auta rozhodně nekončí. Díky zadnímu pohonu a skvěle nastavenému řízení se totiž řídí jako malé Polo. Na plynu, ve volantu i od samotného podvozku působí sedan ID.7 úplně lehoučkým dojmem. Přitom však váží 2,2 tuny! V zatáčkách se nenaklání a na výjezdu ze zatáčky je vždy zase rychle pryč. Díky preciznímu fungování stabilizačních systémů navíc bez jakékoliv přetáčivosti.

Jak už jsme naznačili, výkon 210 kW a točivý moment 545 Nm je tedy více než dostačující ve všech případech i na vůz těchto rozměrů. Jen by se mohl lépe dávkovat, zejména v komfortním a sportovním režimu. Stačí při rozjezdu lehce šlápnout na plyn a auto poposkočí o kus dopředu. Prémiově smýšlejícímu sedanu by plynulejší rozjezdy slušely přeci jen o něco více. Ani brzdy v neposlední řadě nefungovaly podle našich představ. Po sešlápnutí brzdového pedálu byla zase naopak velká prodleva, než se začalo něco dít. Jednoduše řečeno – nic, nic, nic a pak kousnutí a auto začalo ostře brzdit. I tady bychom tedy ocenili lepší dávkování.

Konec drahého nabíjení!

Co se týče dojezdu, tak ten se podle Volkswagenu může vyšplhat až na 621 kilometrů. Námi testovaný vůz však v aktuálních podmínkách ukazoval lehce přes čtyři sta kilometrů, což je hodnota, na kterou je určitě reálné se dostat. Mile nás překvapila i spotřeba, která se navzdory topení, hulvátskému šlapání na plyn a mizerné předvídavosti ustálila na 23 kWh/100 km. Později by pak měla dorazit ještě verze s prodlouženým dojezdem na 700 kilometrů a výkonnější provedení GTX. Současnou variantu je možné dobíjet 175 kW na rychlonabíječkách, což znamená z 10 na 80 procent nějakých 28 minut.

Při nabíjení řidič jistě ocení i novou funkci automatického či manuálního předehřevu baterie. Stačí si ji buď svépomocí aktivovat přímo ve středovém displeji, nebo si zadat do interní navigace požadovanou nabíječku a auto už si samo nastaví, kdy akumulátor začne předehřívat. Řidič navíc na obrazovce přesně vidí, jakou rychlostí je vůz aktuálně schopen nabíjet a jakého nejvyššího výkonu dobíjení je možné dosáhnout se zapnutým předehřevem. Chytrá funkce, díky které majitel ID.7 zbytečně nebude přeplácet na drahých nabíječkách za výkon, jehož auto není schopno dosáhnout.

Kompletní ceník Volkswagenu ID.7 včetně všech technických parametrů, rozměrů, cen a výbav naleznete pod tímto odkazem.