Čína skrze státní dotace uměle udržuje ceny svých elektromobilů na nízké úrovni, což deformuje trh. Evropská komise (EK) má proto v plánu začít se situací zabývat. Ve středečním projevu o stavu Unie to v Evropském parlamentu (EP) řekla předsedkyně komise Ursula von der Leyenová.
Unie se podle von der Leyenové musí bránit neférovým praktikám ze strany Číny. „Světové trhy jsou zaplavené levnými elektromobily z Číny,“ prohlásila. „Jejich ceny jsou uměle drženy nízko kvůli rozsáhlým státním dotacím,“ dodala. Zároveň oznámila, že komise zahajuje vyšetřování ohledně čínských elektromobilů a státních dotací, které dostávají čínské automobilky.
K TÉMATU: Elektrický kompakt MG4 je signálem, že čínská auta nelze brát na lehkou váhu
Von der Leyenová poukázala například na zkušenost z minulých let z odvětví solárních elektráren, kde Čína získala silné postavení kvůli nízkým cenám. „Je rovněž klíčové ponechat otevřené kanály komunikace a dialogu s Čínou,“ uvedla.
Na oznámení šéfky komise příznivě zareagovaly Berlín a Paříž. Za velmi dobré rozhodnutí považuje krok Evropské komise francouzský ministr financí Bruno Le Maire. Podle něj je nutné, aby Evropa mohla přijmout odvetná opatření, pokud tyto dotace nejsou v souladu s mezinárodními obchodními pravidly.
„Obecně je to správný postoj,“ komentoval rozhodnutí komise německý ministr hospodářství Robert Habeck. Má za to, že je třeba prověřit, zda neexistují nějaké skryté dotace, přímé či nepřímé, které přinášejí nespravedlivou konkurenční výhodu.
Podle konzultační firmy Inovev, kterou cituje agentura Reuters, tvoří letos čínské značky osm procent nových prodaných elektromobilů v Evropě. Loni to bylo šest, předloni čtyři procenta.
V globálních dodavatelských řetězcích podle šéfky Evropské komise vznikají úzká hrdla, někdy se to stává kvůli politice konkrétních států. „Stačí pomyslet na čínská omezení vývozu gallia a germania," uvedla von der Leyenová. Vyzvala zároveň ke zvýšení bezpečnosti v ekonomické oblasti.
Omezení byrokracie a snižování emisí
Von der Leyenová se v první části svého projevu před europoslanci věnovala ekonomickým a ekologickým tématům. Podle ní jde modernizace ekonomiky a průmyslu ruku v ruce se snižováním emisí oxidu uhličitého a EU bude průmysl na cestě k čistší výrobě podporovat. Poukázala i na to, že Unie nyní přitahuje více investic do vodíku vyrobeného z obnovitelných zdrojů než Spojené státy a Čína dohromady, a také že se zvýšil počet oceláren, které přešly na takzvanou čistou výrobu.
Předsedkyně Evropské komise také vyzvala k tomu, aby Evropa využívala svou „kritickou masu“ při jednáních o ekonomických záležitostech. Poukázala na postup EU za energetické krize, který podle šéfky EK přispěl ke snížení cen plynu. Obdobný postup by Unie měla zaujmout i v jednáních o kriticky významných materiálech či zabezpečení zeleného vodíku.
Za další prioritu von der Leyenová označila zjednodušení administrativy pro firmy. Hlavně pro malé podniky je podle ní obtížné splňovat všechny byrokratické povinnosti. „Příští měsíc předložíme první legislativní návrh na snížení ohlašovacích povinností na evropské úrovni o 25 procent," uvedla.
Šetření nízkých cen elektromobilů z Číny je podle experta EY na automobilový trh Petra Knapa krok správným směrem. „Dlouhodobě říkám, že je třeba hrát na férovém hřišti. Zejména když jde o tak zásadní sektor, který představuje sedm procent ekonomiky EU. Uvidíme, jaká budou zjištění a pak bude velmi dlouhá a těžká diskuze o jakýchkoliv opatřeních,“ řekl.