TEST: Elektrický kompakt MG4 je signálem, že čínská auta nelze brát na lehkou váhu

Elektrický hatchback z Říše středu na sebe strhává pozornost nejen křiklavou barvou. Za přesvědčivými „papírovými“ parametry nezaostává ani praxe a z MG4 je rázem černým koněm své kategorie. A co je vůbec nejdůležitější, s cenou, která už může dávat smysl i lavírujícím uživatelům spalovacích aut.

Po ultralevném SUV ZS a větším HS přivezl český importér čínského projektu s britskými kořeny na trh elektrický model MG4. Ač jde o zatím nejdražší model znovuvzkříšené značky, je se základní cenou 779 960 Kč pořád o parník levnější než konkurenční elektromobily. To, co za tyto peníze nabízí, je přitom víc než dobré.

ČTĚTE TAKÉ: Návrat anglické klasiky. MG ZS jízdou nenadchne, potěší ale výbavou a cenou

Jiný než ostatní

První, co člověka při setkání s MG4 zaujme, je jeho barva. Mezi šedými, stříbrnými nebo hnědými auty, jaké dnes prodává většina automobilek, působí křiklavě světle modré auto přímo skvostně. Na „Číňana“ je 4 287 mm dlouhý hatchback až nečekaně nápaditý, a tím i nápadný. Ostrá příď s diodovými světlomety, výrazné disky kol (v základu jsou 17") nebo ostře seříznutá záď s vystupujícími brzdovými světly přitahují pozornost.

Dojem z praktického vnitřku kazí elektronika

Stydět se MG4 nemusí ani uvnitř. I když... Vzdušná kabina pojme s rezervou čtyři cestující, palubní deska má nakročeno směrem k Tesle, ale není to jen pustá plocha s volantem a velkým tabletem uprostřed. Naopak, tady někdo přemýšlel, a tak tu je obrazovka před řidičem se všemi důležitými údaji a další širokoúhlý displej sloužící médiím, navigaci a ovládání systémů vozu.

Pod ní je jakási polička s jízdním voličem, kam se dá skvěle uložit telefon tak, aby byl pořád na očích a zároveň se indukčně dobíjel. Jen jen nesmíte mít v ochranném obalu, jinak by také mohl začít hořet. Nad podlahou můžete využít zvýšenou konzolu s držáky na nápoje a dalším odkládacím prostorem. MG4 tedy bezesporu patří k praktickým autům (kufr má 363 litrů a bohatě stačí), nečekaně kvalitní je i zpracování, byť použité materiály nepůsobí vždy prvoligově.

Palubní deska je pocitově i fakticky zpracovaná velmi kvalitně, až by člověk zapomněl, že jde o auto čínské provenience. Bohužel ho ale prozradí svérázná elektronika, kterou vás prostě bude na denní bázi místy rozčilovat.

Tak třeba adaptivní tempomat, který zobrazuje okolo jedoucí vozy podobně jako Tesla, se občas splete a myslí si, že kamion není ve skutečnosti v pravém pruhu, ale před vámi. Takže šlápne na brzdu, což řidiče za vámi právem vytočí a vás pořádně vyleká.

Multimediální systém je poněkud pomalý a tu a tam má tendenci se zaseknout. Některé položky v menu jsou velmi „důmyslně“ schované, naštěstí lze vybrané funkce přiřadit tlačítkům na volantu. Pak ale vzniká zmatek s neoznačenými křížovými voliči, které se stávají zbytečnými a půlku času nefungují.

Jistě také nepotěší, že MG po každém vypnutí a nebo také při delší jízdě odpojí už jednou spárovaný telefon. Někdy ho šlo připojit rychle zpět, někdy jej systém vůbec nerozpoznal. A pak tu byla ještě klimatizace, která buď topila, nebo naopak běžela na maximální chlazení, aniž by reflektovala nastavené hodnoty teploty. Je snad ale naděje, že se podaří chování MG4 časem vylepšit. Jde přece jen o nastavení softwaru.

Jízda na výši doby

Hned zkraje hodnocení jízdních charakteristik musím rád konstatovat, že MG4 je jedno z nemnoha elektrických aut, u kterého jsem si instinktivně stále nehlídal číslo aktuálního dojezdu a kontroloval jej jen občas –⁠ obykle s příjemným překvapením, že kilometrů moc neubylo. Elektrický Číňan je totiž v odběru proudu z baterií nebývale střídmý.

Automobilka slibuje dojezd až 450 kilometrů, což se dá považovat za reálné při velmi klidné jízdě. Po městě, kde se elektormobily vyplácí nejvíce, s ním lze jezdit i za 11 kWh, při kombinaci okresek a dálnice se obvykle pohybuje mezi 14 až 17 kWh na 100 km, což je pořád dost dobré.

MG4 stojí na platformě MSP, která je takovou obdobou MEB koncernu VW. Už z technických údajů je patrné, že výkon 150 kW je pro kompaktní hatchback víc než jen dostatečný, a když se k tomu přidá informace o tom, že auto má poháněná zadní kola, je o zábavné svezení postaráno. Na stovku zrychluje za 7,9 sekundy a maximum je v zájmu úspor a bezpečnosti omezeno na 160 km/h.

Impozantní je ovšem hlavně zrychlení ve městě, kde MG vystřelí od semaforů a je na padesátce dřív, než ostatní řidiči zařadí jedničku. Je to návykové, až má člověk pocit, že se pohybuje spíš komickými přískoky než jízdou. Reakce na sešlápnutí plynu jsou prostě okamžité a jako takové jednou z nejpříjemnějších vlastností elektromobilů. Auta s dnešními udušenými spalovacími motory už tohle vesměs vůbec neumí.

Šišatý volant v kurzu

Pochvalu zaslouží i „rychlé“ řízení. Když si zvyknete na šišatý volant, který je dnes jakýmsi podivným trendem, bude vás ježdění s MG4 mimořádně bavit. Klikaté okresky umí projet velmi mrštně, stejně tak se i díky vynikajícímu rejdu rychle proplete městskou dopravou. Podvozek je také nastaven na sportovnější notu, na rozumných 17" kolech ale rozhodně není nepohodlný nebo uskákaný.

Jako celek MG4 prostě funguje výborně a Jízdním projevem může strčit nejednoho evropského i amerického konkurenta do kapsy –⁠ včetně trojkové Tesly. Jistou specialitou je absence klasického startovacího tlačítka –⁠ člověk prostě přijde k autu, dotykově odemkne, sedne si, zvolí „D“ a jede. Chce to zvyk samozřejmě i při opouštění vozu.

Černý elektrický kůň?

MG4 lze bez rozpaků označit za objev roku. Konkurenty poráží cenou a jestli je potřeba snášet nějaké kompromisy, pak jde víceméně o kosmetické záležitosti typu haprujícícho ovládacího softwaru, jak o tom byla řeč výše. Jinak se ale evropské, americké  i asijské značky mají čeho bát. MG4 je univerzálně použitelné, příjemně jezdící a praktické auto, které rozhodně neurazí ani vzhledem.

V základu dostanete baterii s kapacitou 51 kWh a motor o výkonu 125 kW, varianta Elegance obsahuje 64kWh baterii a 150kW elektromotor. A také umožní 11kW AC dobíjení, v základu je totiž jen jednofázových 6,6 kW. To vše plus kůží obšitý volant nebo možnost použití vozu k pohánění spotřebičů (V2L) vyjde ale na poměrně rozumných 105 tisíc korun. V tom případě už ale nebudete mít vůz za plakátovou cenu, nýbrž za 884 960 korun. Kompletní ceník MG 4 najdete zde, srovnání s úhlavními konkurenty lze najít pod tímto odkazem.

Tagy: