V Kalifornii bude zákon nově velkým obchodním domům ukládat, aby zboží jako hračky nebo zubní kartáčky vystavovaly genderově neutrálním způsobem. Jde o výhru pro aktivisty, kteří se domnívají, že například tradiční marketingové použití modré a růžové vyvíjí tlak na děti, aby přijaly za své genderové stereotypy, uvedla agentura AP.
Nově přijatý zákon speciální oddělení pro dívky a chlapce nezakazuje. Obchodům ale ukládá, aby vedle nich měly také genderově neutrální sekci. V ní má být k dostání „rozumný výběr“ výrobků bez ohledu na to, zda jsou tradičně propagovány jen pro určité pohlaví.
Zákon se nevztahuje na oblečení, ale jen na hračky a produkty péče o děti, které zahrnují například hygienické potřeby. Norma se také zaměřuje pouze na obchody s minimálně 500 zaměstnanci.
Boj proti zastaralým stereotypům
Autorem zákona je člen kalifornského zákonodárného sboru, demokrat Evan Low, který se podle svých slov nechal inspirovat desetiletou dcerou člověka ze svého týmu. Ta se divila, proč je pro ni některé zboží v obchodě „zakázané“ jen proto, že je dívka.
„Musíme přestat uvažovat v kategoriích, že něco je přijatelné jen pro určitý gender, a nechat děti, aby byly dětmi,“ nechal se slyšet Low. „Doufám, že zákon bude obchody v Kalifornii a USA motivovat, aby se vyvarovaly posilování škodlivých a zastaralých stereotypů,“ dodal.