Zatímco na začátku ledna mělo 21 procent lidí pocit, že se Andrej Babiš (ANO) v jejich očích zhoršil, o čtrnáct dní později, tedy po televizních debatách a kampani, mělo tento pocit už 32 procent lidí. U Petra Pavla se za stejné období změnil vztah k horšímu „jen“ u 21 procent občanů. Co dalšího data agentury STEM pro CNN Prima NEWS odhalila?
Vystupování v médiích, předvolební kampaň, ale také názory blízkých lidí nebo přátel – to vše ovlivňuje vztah k jednotlivým kandidátům. Výzkumníci se zaměřili na změnu vztahu k prezidentským kandidátům na základě dojmů z poslední doby.
Začátek ledna
Na začátku ledna vypadaly výsledky takto: velmi nebo poměrně se zlepšil vztah k Andreji Babišovi pro 19 procent lidí, u Petra Pavla to bylo v součtu 24 procent. Žádnou změnu ve vztahu k Babišovi nepocítilo 60 procent, k Pavlovi pak 54 procent lidí. Spíš nebo velmi se zhoršil vztah k Andreji Babišovi pro 22 procent lidí a stejný výsledek zaznamenal i Petr Pavel.
Polovina ledna
Po dvou týdnech, v době 16. až 18. ledna, se data změnila následovně: zlepšení vztahu k Andreji Babišovi vyjádřilo 15 procent dotazovaných, velmi nebo poměrně lepší vztah k Petru Pavlovi mělo 29 procent. 53 procent lidí k Babišovi nezměnilo svůj vztah a podobně na tom byl i Pavel s 50 procenty. Zhoršení vztahu k Babišovi v dotazování projevilo 32 procent, k Pavlovi to bylo 21 procent lidí.
Podle komentátora Bohumila Pečinky u Petra Pavla vzniká opravdu nový fenomén. „Petr Pavel se stává ikonou a Andrej Babiš tomu nemůže sebelepšími billboardy vzdorovat, musí také na náměstí,“ sdělil ve vysílání CNN Prima NEWS.
S tím souhlasila i analytička Lenka Zlámalová. „Atmosféra se posunula, je to referendum o Andreji Babišovi. Z Petra Pavla se stala ikona spojená odporem. Každý další výstup Andreje Babiše lidi víc spojuje,“ doplnila. Výsledky ale ukážou volby, které jsou už za týden.