Unikátní záběry z českého VR projektu World of Warcraft: Escape from Dalaran
Microsoft dovezl na herní veletrh Gamescom největší stánek ze všech. Impozantní místo zaplnil Indiana Jones nebo slavná série Call of Duty. Největší pozdvižení a nadšení ale vzbudila část věnující se videohře World of Warcraft. Její součástí byly speciální 4D VR simulátory, na nichž hráči osedlali létající stvoření, aby unikli z hroutícího se města Dalaran. Během zběsilé jízdy jim kolem hlavy proudily poryvy větru a také zažili pocit volného pádu. Výrobu a přípravu celého zážitku zařídili čeští vývojáři ze studia All Animal.
„Celé město je pod palbou, musíme mu poskytnout leteckou obranu během evakuace,“ říká průvodce a usedá na stvoření připomínající hipogryfa, tedy koně a orla. Hráči už dávno usazení na hřbetu svého okřídleného koně se vydávají za průvodcem.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Historický úspěch pro český Counter-Strike. Tři týmy jsou krok od postupu na prestižní turnaj
Dvojice prolétne kolem hořících domů bortícího se města Dalaran, několikrát obkrouží náměstí, vyhnou se nepřátelským útokům a vydají se vzhůru k nebi. V ten okamžik ale exploduje vysoká věž. Hráče tlaková vlna vymrští zcela opačným směrem a ti najednou míří střemhlav k zemi.
Tak vypadá počátek unikátního 4D zážitku ve virtuální realitě, který si pro hráče na německém herním veletrhu Gamescom připravil vývojář a vydavatel hry World of Warcraft. Pro americký Blizzard celou animaci s názvem Escape from Dalaran připravilo české studio All Animal, které s firmou spolupracuje již několik let.
Od upoutávek k jedinečné 4D atrakci
„Koukáme na speciální 4D imerzivní zážitek, který jsme vyrobili pro Blizzard, jedno z největších herních studií na světě. Je to speciální šestiosá konstrukce, která je napojená na server. My jsme pro tohle dělali kompletně celé audiovizuální dílo,“ popsal v Německu reportérům CNN Prima NEWS Marek Štolún z českého studia All Animal.
Včera jsme na @Blizzard_Ent stánku potkali Čechy, kteří mají na svědomí 4D VR mega giga bláznivej zážitek Escape from Dalaran. Jestli vám VR nedělá úplně dobře, tak tahle horská dráha pocuchá všechny buňky ve vašem těle 😁 pic.twitter.com/3NoS2MJyxZ
— Jan Hrušovský (@hrusovskyjan) August 22, 2024
Gamescom byl první akcí, kam Blizzard svou atrakci přivezl, aby hráče nalákal na připravovaný datadisk The War Within pro slavnou videohru World of Warcraft. České studio pro vydavatele oblíbené hry pro více hráčů už několik let připravuje trailery a upoutávky.
Z Německa se stalo centrum her. Na rekordním Gamescomu dominovaly i dva české tituly
Největší herní veletrh v Evropě se po roce vrátil v plné parádě. Obrovské stánky Microsoftu, vydavatelů Bandai Namco, Sega či Ubisoft anebo středověká vesnička a kolbiště k české videohře Kingdom Come: Deliverance II poutaly obrovskou pozornost a přilákaly rekordní počet návštěvníků. Ti do německého Kolína nad Rýnem dorazili z mnoha různých koutů světa. Herní akce vynikala i díky zahajovací show Opening Night Live, během níž došlo k představení nového dílu populární české série Mafia, kterou sledovaly miliony diváků po celém světě. Další tuzemský titul, Kingdom Come: Deliverance II, si z Německa odvezl cenu pro nejlepší počítačovou hru.
„Jeden ze spoluzakladatelů naší firmy byl dříve vášnivým hráčem World of Warcraft a sám začal dělat fanouškovské trailery, až si toho všiml Blizzard. Kolem roku 2020 jsme pro firmu udělali první oficiální zakázku. Spolupráce se ukázala jako velice povedená a minulý rok jsme s Blizzardem uzavřeli spolupráci na další léta,“ vysvětlil Štolún s odkazem na práci animátora Radima Zeifarta, který pro herního giganta vytvořil několik úspěšných videí.
Největší výzva? Optimalizovat stroj a celou animaci
Bláznivá atrakce kombinuje několik různých dimenzí. Lidé si na hlavu nasadí VR set a vydávají se do virtuálního světa. Ještě předtím ale usednou do speciální konstrukce, která se hýbe v šesti osách a vibruje. Větráky umístěné u hlavy hráčů mají navodit pocity poryvu větru.
„Hýbe se a vibruje na základě toho, co se během zážitku děje. Když létající stvoření mává křídly, tak se děje trošku něco jiného, než když třeba zatáčí,“ uvedl Tomáš Barvík, který byl hlavním vývojářem celého audiovizuálního díla.
Zběsilá jízda na létajícím stvoření tak s lidmi dokázala pořádně zahýbat a poryvy větru nadzvedávaly vlasy. Citlivější povahy by nejspíš z celého zážitku mohly mít i mírnou nevolnost, protože jízda na pohyblivé konstrukci připomínala horskou dráhu.
2/ Tohle byla fantastická (a česká 🇨🇿) machrovina.
— Viet Tran (@VietnamecZHane) August 23, 2024
Průlet rozpadajícím se Dalaranem z World of @Warcraft ve virtuální realitě a na obřím stroji s větrákem byl jednoznačný highlight letošního Gamescomu. Intenzivní. Rozhovor s tvůrci vč. @TomBarsweik a celé video již brzy. Smekám! pic.twitter.com/6sYdAlUHrh
„Hráč prolétá několika světy, přičemž pro mě, který měl na starosti technickou stránku projektu, bylo důležité, aby se hráči mezi světy přesouvali přirozeně. Aby měli pocit, že se nic neseká, protože celé je to ve VR,“ řekl Barvík, jaká byla jeho hlavní motivace a cíl v projektu.
I kvůli plynulosti speciální VR animace se rozhodl, že poběží ve 120 snímcích za vteřinu. Běžné filmy či videa mají jen 25 nebo 30 snímků. Z tohoto hlediska byla důležitá optimalizace celého díla i pohyblivé konstrukce.
GALERIE: Navštívili jsme největší herní veletrh v Evropě Gamescom
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Kingdom Come: Deliverance II si z německého Gamescomu odvezlo ocenění pro nejlepší počítačovou hru. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Kingdom Come: Deliverance II si z německého Gamescomu odvezlo ocenění pro nejlepší počítačovou hru. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Letošního Gamescomu se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů a více než 335 tisíc návštěvníků. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
„Napojení na hardware probíhalo s americkými kolegy, takže to byl do jisté míry mezinárodní projekt. Použili jsme při tom spoustu různých starodávných metod optimalizace, které jsme mysleli, že už ani nebudou potřeba, ale najednou byly,“ usmíval se hlavní vývojář.
Zážitku si všimla i světová média
Většinu času pracovali se světem, který už pro potřeby World of Warcraft vznikl. Jen bylo potřeba ho připravit do virtuální reality, což se týkalo především textur a jejich zvětšování. Dalším podnětem k řešení bylo sladění animace s výkonem pohyblivé konstrukce.
Chceme překonat první díl, zní z Warhorse. Proč došlo k odkladu Kingdom Come: Deliverance II?
Pražské studio Warhorse odhalilo velké množství novinek k chystanému pokračování Kingdom Come: Deliverance. Vedle dvou desítek minut záběrů z videohry se hráči také dozvěděli, kdy nejočekávanější česká hra vyjde. „Chtěli jsme hru vydat ještě před Vánoci, ale to jsme nestihli, a další nejbližší možnost byl únor,“ okomentoval odklad pro CNN Prima NEWS Tobias Stolz-Zwilling z Warhorse Studios.
„Je tu horko a musí to jet celý den,“ vyprávěl Barvík na veletrhu Gamescom, zatímco vedle něj se na několika strojích proháněli nadšení milovníci World of Warcraft. „Optimalizace byla klíčová kvůli tomu, že jsme si museli ještě nechat výkon pro speciální efekty,“ dodal vývojář.
O zábavný a jedinečný zážitek byl v Německu zájem. Stánek Blizzardu byl v obležení po celou dobu veletrhu. Zároveň si této atrakce všimli i zahraniční média. Vývojáři z All Animal se pochlubili fotkou z vydání The Wall Street Journal. Útěku z města Dalaran si všimly i specializované herní weby IGN či Kotaku.
Americký Blizzard plánuje s podobnými atrakcemi cestovat po celém světě. Čeští tvůrci se reportérům CNN Prima NEWS pochlubili, že i oni budou v dalších projektech hrát roli. Konkrétnější však být nemohli.
„Asi nemůžu říct, co to bude, ale budeme mít další zážitek na zápase amerického fotbalu ve Spojených státech,“ pochlubil se Marek Štolún.
VIDEO: Zahráli jsme si Kingdom Come: Deliverance II. Jaké jsou naše dojmy?