Páteční srážku vlaků v Indii, která si vyžádala asi tři stovky obětí a tisícovku zraněných, způsobila chyba elektronického signalizačního systému. Podle agentury AP to řekl indický ministr železnic Ašvini Vaišnav. Podle tamní agentury ANI, která uvádí 294 obětí, ministr sdělil, že úřady mají i podezřelé, kteří za nehodu nesou odpovědnost.
Kolem počtu obětí i zraněných panují stále nejasnosti. Server Indian Express v neděli ráno psal o 288 obětech, server Hindustan Times o téměř 300 a agentura AP píše o více než 300 obětech. AP také uvedla, že ještě v sobotu večer se našlo v troskách 15 těl a že ráno byly vyprošťovací práce ukončeny. Podle Reuters bylo ještě v neděli brzy ráno pět mrtvých převezeno do blízké školy, která funguje jako improvizovaná márnice.
ČTĚTE TAKÉ: Další noc v krytech: Na celé Ukrajině platil protiletecký poplach, u Kyjeva byly slyšet výbuchy
Většina obětí i zraněných byla převezena do dvou nemocnic. Lékař jedné z nich agentuře sdělil, že v minulosti měli na akutním příjmu maximálně 100 vážně zraněných pacientů za den, v sobotu jich bylo přes 500. Personál běhal od jednoho zraněného ke druhému v přeplněných místnostech a bojoval i s nedostatkem zdravotnického materiálu. Mnohým zraněným prý lékaři nerozuměli, neboť nemluvili hindsky ani urijsky. Nemocnice musely na pomoc povolat i studenty medicíny.
Přeplněné jsou i márnice a patologové nestíhají. Během dne navíc přijížděly rodiny, které hledaly své blízké – živé či mrtvé. Dostat se do okresu Balasúr, kde se nehoda stala, je nyní problém kvůli přerušené železniční dopravě.
OBRAZEM: Nejhorší vlaková katastrofa tohoto století. Ze záběrů zkázy v Indii mrazí
Počet obětí největší vlakové katastrofy novodobých indických dějin stále narůstá. S postupujícími záchrannými akcemi se objevují stále nové fotografie z místa tragédie. Záběry zachycují rozsah destrukce vagonů, bolest místních obyvatel i odhodlání zasahujících složek.
Největší železniční neštěstí v Indii v tomto století se stalo v pátek kolem 19:00 místního času (15:30 SELČ) u železniční stanice ve vesnici Bahanaga asi 270 kilometrů od Kalkaty. Podle agentury ANI osobní vlak Coromandel Express vjel kvůli špatně postavené návěsti na jinou kolej, narazil do stojícího nákladního vlaku a řada jeho vagonů vykolejila. Ty pak narazily do dalšího rychlíku s cestujícími.
Ministr čelí výzvám k rezignaci
Server Hindustan Times připomněl, že indický parlament loni dostal zprávu auditorů o stavu železnic, z níž mimo jiné vyplynulo, že hlavní příčinou nehod v Indii v předchozích letech byla špatná údržba tratí. Podle indických médií se v ní rovněž píše, že investice do renovace železniční infrastruktury v posledních letech klesaly a ani ty peníze, co byly na to vyčleněny, nebyly plně využity.
„Přijměte zodpovědnost a rezignujte. Už před měsíci železniční experti varovali před nedostatečným signalizačním systémem, ale vy jste je nevyslyšel a jen propagoval své ministerstvo s fotkami nových luxusních vlaků,“ vzkázal jeden z uživatelů Twitteru ministrovi železnic. I další vládu kritizují, že investovala do projektů pro vyšší střední třídu, a ne do infrastruktury, kterou používají ti chudší. „Kdyby se tolik nevěnoval svému PR, toto by se nestalo,“ napsal další uživatel sociální sítě Twitter.