OBRAZEM: Nejhorší vlaková katastrofa tohoto století. Ze záběrů zkázy v Indii mrazí

Počet obětí největší vlakové katastrofy novodobých indických dějin stále narůstá. S postupujícími záchrannými akcemi se objevují stále nové fotografie z místa tragédie. Záběry zachycují rozsah destrukce vagonů, bolest místních obyvatel i odhodlání zasahujících složek.

K nehodě, kterou stanice BBC označila za vůbec nejhorší indické železniční neštěstí tohoto století, došlo v pátek večer, kdy se ve státě Odiša srazilo několik vlaků. Osobní expres měl vykolejit a narazit do vlaku nákladního. Do vagonů, které se v důsledku srážky dostaly na protější kolej, pak narazila další protijedoucí souprava. Stanici CNN to sdělili zástupci tamních drah. Příslušné úřady mají prověřit okolnosti nehody, novinářům to v sobotu sdělil ministr pro železnici Ashwini Vaishnaw.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Děsivá nehoda v USA: Řidička v plné rychlosti vjela na rampu. Vůz na videu letěl desítky metrů

Podle nejnovějších zpráv mělo při tragédii přijít o život 288 lidí, dalších více než 800 utržilo zranění. Na palubě vlaků bylo přes 2 200 cestujících a nejméně 17 vagonů při nárazu vykolejilo. Zasahující hasiči museli při vyprošťování pasažérů kvůli rozsahu poškození často používat řezací zařízení, informoval deník New York Times. Pátrací akce v troskách stále pokračují, záchranáři však již nepředpokládají, že by se jim podařilo najít o mnoho více přeživších. Místní vláda v Odiše vyhlásila na sobotu den smutku.

„Při nárazu na mě spadlo deset nebo patnáct lidí, byl jsem až na dně hromady. Zranil jsem si ruku a také krk. Když jsem se dostal ven z vlaku, viděl jsem někoho bez ruky. Někdo jiný byl zase bez nohy,“ popsal chvíle hrůzy jeden z cestujících.

Vykolejení vlaku bývalo v Indii běžné

Tragický incident v zemi znovu oživil debatu o bezpečnosti železniční sítě, která je pro indickou ekonomiku klíčová. Tamní vláda v posledních letech posílila investice do modernizace dopravní infrastruktury. Většina železničního systému je totiž zastaralá, což historicky přispělo k vysokému množství nehod.

Premiér Naréndra Módí v roce 2016 oznámil významné investice do železniční infrastruktury po nehodě, při níž zemřelo přes 140 lidí. Vůbec nejhorším železničním neštěstím v historii bylo vykolejení vlaku a jeho pád do řeky z mostu v roce 1981, kdy zemřelo zhruba 750 lidí.

Vykolejení byla v Indii dříve poměrně častým jevem. Od osmdesátých let do přelomu tisíciletí docházelo průměrně ke 475 případům ročně. V posledním desetiletí se podařilo toto číslo snížit na zhruba 50 incidentů za rok, informovaly New York Times. Množství úmrtí na trati však nadále zůstává vysoké. V roce 2021 zemřelo v nejlidnatější zemi světa při vlakových nehodách přes 16 tisíc lidí. Zhruba dvě třetiny z nich zahynuly po pádu či střetu se soupravou, uvedla CNN.

Tagy: