Politici se snaží zaujmout voliče, jak to jen jde. Piráti i ANO točí zmrzlinu, koalice Spolu pořádá letní kina, SPD zase plánuje prodávat české potraviny na jarmarku. Funguje taková strategie a může politikům přinést nějaké body?
Podle experta na politický marketing Karla Komínka politické strany kontaktní kampaň potřebují. „Zejména v těchto letních měsících voliče politika zase tolik nezajímá, mají hlavu někde jinde. Strany musejí hledat zástupné důvody, proč se dát s lidmi do řeči. Když jsou na místě, můžete s nimi probrat program nebo jim dát letáček,“ popsal pro CNN Prima NEWS Komínek z Institutu politického marketingu.
Čokoládová, nebo jahodová aneb souboj o zmrzlinu: Babiš nám přebírá PR, smějí se Piráti
„Udělám vše pro to, aby Piráti nezakázali vanilkovou a čokoládovou zmrzlinu,“ napsal premiér Andrej Babiš (ANO) na sociální sítě a navíc lidi na točenou zmrzlinu zve. Piráti se brání, že žádnou zmrzlinu zakazovat nehodlají. Premiér navíc podle nich přebírá jejich PR, protože to byli právě oni, kteří jako první oznámili, že v rámci kampaně budou rozdávat jahodové nanuky. Mohlo by se tak zdát, že zmrzlina je zásadnějším tématem voleb než bydlení nebo důchodová reforma.
Strany se prý snaží všemožně docílit toho, aby lidé strávili co nejvíce času s jejich kandidáty. „Čím více politika poznáte, tím větší vztah k němu máte a je větší šance, že ho budete volit,“ shrnul Komínek, k čemu kampaně směřují.
„Když toho člověka vidíte v televizi, je to takové my versus oni. My občané versus ti dobře placení politici. Ale když se s politiky potkáte, zjistíte, že je to obyčejný člověk jako vy a může odpadnout spousta animozit. Když s vámi ten člověk promluví a podává vám ruku, budete si ho pamatovat,“ dodal Komínek pro CNN Prima NEWS.
Politici to moc dobře vědí a snaží se letní kampaň odlehčit. Koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) například pořádá letní kina, která v minulosti během kampaní měla ODS. Na 109 místech v Česku bude během srpna promítat českou komedii Ženy v běhu.
„Možná cestou potkáte i speciální volební autobus, který bude svážet lidi nejen do letních kin, ale také s nimi zamíří na výlety po naší vlasti nebo třeba poveze malé táborníky za jejich letním dobrodružstvím,“ láká koalice Spolu.
ANO spustí kampaň až v září? Babiš začal už dávno
„Jsou sice prázdniny, ale naše volební kampaň samozřejmě pokračuje. Připravujeme i typicky prázdninová setkávání s lidmi, proto chystáme naše už tradiční letní kina. Kromě standardní kontaktní kampaně budeme na více než sto místech po celé zemi v letních kinech promítat úspěšnou komedii Ženy v běhu,“ uvedl šéf ODS Petr Fiala.
I když hnutí ANO tvrdí, že kampaň spustí až v září, premiér Andrej Babiš (ANO) už dávno začal. Kromě toho, že vydal knížku a objíždí kraje, chce lidem točit vanilkovou a čokoládovou zmrzlinu.
Se zmrzlinou v kampani počítá i koalice Pirátů a STAN. Piráti Babiše osočili z toho, že premiér se opičí, protože to byli právě oni, kteří jako první oznámili, že v rámci kampaně budou rozdávat jahodové nanuky.
Babiš se do Pirátů pustil právě kvůli výběru příchutě. „Měli jsme asi tři varianty. Vybrali jsme jahodovou a jeden z podpůrných argumentů byl, že má menší dopad na životní prostředí,“ vysvětlil poslanec Pirátů Mikuláš Ferjenčík.
„Už jste četli, jak Piráti vymýšleli ideologicky správnou zmrzlinu? Něco tak šíleného si snad nikdo z nás neumí představit. Řešili uhlíkovou stopu, kterou mají naše krávy, stejně jako všechny krávy světa, a za žádnou cenu nechtěli zmrzlinu z jejich mléka. Takže jsem se rozhodl, že my budeme mít naši klasickou českou vanilkovou a čokoládovou. Jednak jsou samozřejmě nejlepší, a kromě toho jsou to moje nejoblíbenější,“ vmetl Pirátům Babiš.
Pirátský poslanec Jan Lipavský to premiérovi ihned vrátil a připomněl mu pandemii koronaviru. „Jsme rádi, že se u nás inspirujete. Kdybyste se u nás inspiroval i během pandemie, nemuselo zbytečně umřít 30 000 lidí. A máte pravdu, na klimatu a životním prostředí nám záleží,“ napsal na sociálních sítích Lipavský.
SPD láká na nereálné ceny potravin
Kontaktní kampaň bude mít i SPD. Během srpna a září bude v krajských městech pořádat jarmarky, na kterých si lidé budou moci koupit levné české potraviny. Hnutí Tomia Okamury slibuje, že pokud se dostane k moci, budou ceny potravin dlouhodobě nízké jako na jarmarcích SPD.
Jak už však CNN Prima NEWS upozornila, ceny potravin, na které SPD láká voliče, nejsou reálné. Shodlo se na tom několik farmářů i pěstitelů, které redakce oslovila.
Kilo vepřového chce SPD na českém jarmarku nabízet za 53,90 korun. „Jestli vám někdo prodává maso za 50 nebo 60 korun, bál bych se toho. Problém je v tom, že se maso veze ze Španělska, dovezete to sem, přebalíte to v Česku, dáte novou etiketu, zamrazíte, pak to zase rozmrazíte. Netušíte, jak dlouho to je od poražení. To maso pak není poživatelné,“ popsal pro CNN Prima NEWS chovatel Karel Horák, který zároveň předsedá Svazu chovatelů holštýnského skotu.
Ani cena másla 25,90 se zemědělcům a chovatelům nezná. „Taková cena není normální. Cena másla jako produktu je 40 korun. Na nižší cenu je možné se dostat, když je akce. Ale za pětadvacet korun? To není cena, za kterou se dá dlouhodobě prodávat. Každopádně cenu by měl určovat trh, nikoliv politická strana,“ komentoval pro CNN Prima NEWS Jiří Kopáček z Českomoravského mlékárenského svazu.
Jedna z cen, která je v letáku reálná, je ta za vejce. Za 1,99 Kč se však prodávají ta nejlevnější vajíčka z klecových chovů, proti kterým bojují spolky na ochranu zvířat. Okamura několikrát kritiku odmítl a tvrdí, že ceny, které SPD garantuje, jsou reálné.
Šlachta jako horský muž
Kontaktní kampaň má i nové hnutí Přísaha Roberta Šlachty. Bývalý šéf protimafiánského útvaru objíždí Českou republiku a pořádá túry po horách. S voliči vyjde například na Sněžku, plánuje výšlap na Pustevny nebo vycházku na Praděd.
S čím přijde ČSSD, není zatím jasné. „Kampaň budeme startovat ve druhé polovině srpna, zatím si to necháme pro sebe,“ řekla CNN Prima NEWS mluvčí sociální demokracie Eva Gregorová.