Praha představila magistrálu i s „inteligentními“ stromy. Podívejte se, jak má tepna vypadat

Zastupitelé Prahy představili „humanizovanou magistrálu“.

Jak bude vypadat „humanizovaná magistrála“ v Praze

Zklidnění dopravy, více zeleně a oddělených cyklopruhů – to jsou hlavní cíle rekonstrukce pražské magistrály, kterou navrhují zastupitelé Prahy. Konkrétní tvář „humanizované magistrály“ ve čtvrtek představili na vizualizaci vybraných míst.

Širší nástupní ostrůvky pro tramvaje, více zeleně a také oddělených cyklopruhů. To je filozofie nové magistrály. „Přibude tady 120 nových stromů s inteligentním hospodařením s dešťovou vodou, nebo další dva a půl metru široké cyklostezky oddělené od aut i pěších,“ uvedl náměstek pražského primátora zodpovědný za dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

ČTĚTE TAKÉ: Stavba pražského metra D dostala další ránu. ÚOHS zrušil výběr dodavatele na druhou část

Oddělené cyklopruhy vypadají bezpečněji, než jak je známe nyní. Prostor na rozšířené a oddělené cyklopruhy se vezme třeba i tak, že tam, kde to je schůdné, ubydou nějaké pruhy pro motoristy. Ještě větší zácpy prý kvůli tomu nehrozí.

„Podle kapacitních posudků by to nastávat nemělo. Kapacity silnic totiž nesnižujeme. Dojde k tomu, že křižovatky budou řízeny tak, aby byly průjezdností co nejlepší,“ vysvětlil projektant Petr Macek.

Oslovení řidiči z nové podoby magistrály nadšení nejsou. „Určitě to zpozdí dopravu,“ uvedl jeden. „Absolutní nesmysl,“ reagoval další. „Já bych tady jako cyklista teda jet nechtěl,“ dodal jiný. Podobný názor má i pražský zastupitel Ondřej Prokop (ANO). „Cyklostezky oddělené od těch aut jsou správně. Ale otázka je, jestli to dává smysl zrovna na magistrále, kde je neustále zácpa a velký smog, tak jestli tam někdo vůbec bude jezdit. Já si spíš myslím, že by měla vést někudy jinudy,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.

Ostatně, rozšiřování cyklistické infrastruktury je terčem kritiky třeba i v uměleckých kruzích. „Ve městě na kole potkáš jenom sebevraha, přitom kvůli kolům se teď mění celá Praha,“ stojí v jednom z textů populárního rappera Řezníka.

Rekonstrukce čeká i Ječnou

Rekonstrukce by se měla týkat i další dopravní tepny, a to v ulici Ječná. „Nově dojde k přesunutí tramvajového ostrůvku zastávky Štěpánská blíže ke křižovatce tak, aby navazoval na jeden z přechodů. Navíc se rozšíří, aby nebyl nebezpečný,“ dodal Macek.

Pokusy o dopravní revoluci na magistrále byly už před lety. Ambicí zastupitelů v roce 2008 bylo dostat hlavní tepnu Prahy pod zem. To ale podle současných zastupitelů nebylo ideálním řešením. Řidiči by ji totiž využívali až příliš. „Vjezdy do tunelů by vytvořily obrovský masakr a zatraktivnily by průjezd městem, čímž by se znásobil dopravní tlak,“ uvedl náměstek primátora Petr Hlaváček (nestr. za STAN). Rekonstrukce magistrály by mohla podle optimistických odhadů trvat dva až tři roky. Kdy začne, se zatím neví.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Nebezpečný útok na dálnici D5. Spolujezdec z BMW střelil za jízdy po kamionu

Tagy:
doprava silnice rekonstrukce magistrála Zdeněk Hřib Česká pirátská strana Petr Hlaváček Praha Petr Macek infrastrukturní projekty