
Česko dalo na pomoc uprchlíkům z Ukrajiny přes 60 miliard. Většinu vybralo zpět na odvodech
Zklidnění dopravy, více zeleně a oddělených cyklopruhů – to jsou hlavní cíle rekonstrukce pražské magistrály, kterou navrhují zastupitelé Prahy. Konkrétní tvář „humanizované magistrály“ ve čtvrtek představili na vizualizaci vybraných míst.
Stovky traktorů a dalších zemědělských strojů zkomplikovaly dopravu na klíčových komunikacích v Praze. Protesty zemědělců způsobily problémy i v pražské městské hromadné dopravě.
Někteří protestující zemědělci již odjíždějí se svou technikou z pražské magistrály, většina se vrací zpět domů, uvedli v pondělí odpoledne policisté na síti X. Demonstrace farmářů byla i na Malostranském náměstí, kde došlo na fyzické potyčky mezi účastníky akce a podporovateli Evropské unie a Ukrajiny. Před polednem předali protestující ministru Marku Výbornému (KDU-ČSL) výzvu k opuštění Zelené dohody a v bouřlivé debatě před ministerstvem s ním diskutovali, ozývaly se i vulgární výkřiky a pískot. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) organizují stávku podporovatelé Kremlu. Někteří tuzemští farmáři vyrazili v pondělí do Prahy, aby vyjádřili nesouhlas se situací v zemědělství, přičemž magistrát doporučil lidem práci z domova.
Prahu v posledních týdnech trápí blokády aktivistů, kteří omezují provoz na silnicích. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) ovšem odmítá, že by mohl udělat pro průjezdnost metropole více, protože demonstranti nejsou podle něj v jeho kompetenci. „Tahle záležitost nespadá do dopravy, ale do gesce bezpečnosti,“ odmítl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Přesto dodal, že se podle jeho informací policie chystá při potírání podobných akcí přitvrdit.
Pražskou severojižní magistrálu čeká výrazná proměna. Auta postupně doplní cyklisté díky novým cyklopruhům a chodci po dobudování chodníků, které budou na úkor silničních pruhů. Několikaproudovou komunikaci zklidní nejprve nový přechod pro chodce u hlavního nádraží. Předpokládá to studie, kterou představil náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) a náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).
Pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) by si přál zklidnění severojižní magistrály, která je aktuálně klíčovou dopravní tepnou centra hlavního města. Podle něj není s omezováním automobilové dopravy nutné čekat na dostavbu okruhů, jak by si přála velká část pražské politické scény. Argumentuje, že magistrálu využívají řidiči pro zajíždění do centra, nikoliv pro tranzit.
Dopravní obstrukce klimatických aktivistů z velkých evropských měst se rozšířily i do Prahy. Průvod demonstrantů zablokoval dva ze tří pruhů pražské magistrály ve směru z Holešovic do centra. Protestovali proti „přebujelému automobilismu“ a požadovali snížení maximální rychlosti ve městě na 30 km/h.
Pražskou magistrálu čekají v příštích letech revoluční změny, které mají vést ke zklidnění automobilové dopravy. Tepnu podle návrhů doplní cyklopruhy a větší prostor dostanou i chodci. Vzniknout by měl také kruhový objezd kolem Těšnova, a to na úkor současné estakády. Projekt představili architekti v rámci urbanistického workshopu Florenc + Těšnov 21, který pořádal Institut plánování a rozvoje (IPR). Jelikož návrhy počítají s redukcí dopravy o polovinu, čeká se kolem nich bouřlivá diskuse.
Tykání, vulgarismy i neschopnost mluvit anglicky. Takové chování převedli pražští strážníci, kteří na magistrále zastavili cyklistu s tím, že „tam nemá co dělat“. Jenže opak je pravdou. Cizinec navíc vše zaznamenal na video a případem se zabývá i primátor Prahy Zdeněk Hřib (Piráti). Ten chování mužů zákona tvrdě odsoudil.
Budova Národního muzea slaví 130 let od svého otevření. Věděli jste, že původně se neměla nacházet na Václavském náměstí? A že v srpnu 1968 jedna z kulek zasáhla slovo „osvobození“? V rozhovoru o tom mluvil generální ředitel této instituce Michal Lukeš.
Rozporuplné reakce rozpoutal sobotní zásah policistů v Praze. Řidiči, kteří protestovali proti vládním opatřením souvisejícím s koronavirem, jeli po magistrále. V protisměru se ale náhle objevilo policejní auto. Podle strážců zákona nešlo o bezdůvodné najíždění do řidičů. Veřejnosti se ale zdál zákrok nebezpečný.
Pražská magistrála se zřejmě v příštích letech nezklidní. Vládnoucí koalice se sice snaží v dílčích případech automobilovou dopravu v metropoli omezovat, uznává však, že magistrála musí nadále zůstat dopravní tepnou Prahy. Kvůli své trase přes samotné centrum města je pro mnohé kontroverzní. Těžko si lze představit, co by její výrazné omezení udělalo s automobilovou dopravou v Praze, zvlášť když se bude ještě roky čekat na dokončení okruhů kolem metropole.