Praha by mohla zmizet ze seznamu UNESCO. Problémem je železniční most, pomoci má nová studie

Železniční most na pražské Výtoni

Jak by měl vypadat nový železniční most na pražské Výtoni?

Železniční most na pražské Výtoni patří k těm nejvytíženějším v Česku. Jeho konstrukce je ale v posledních letech v havarijním stavu.
Správa železnic (SŽ) už představila jeho náhradu. Teď ale ještě potřebuje získat schválení od UNESCO, které drží ochrannou známku nad historickým centrem Prahy. Mezitím SŽ představila vizualizaci nového mostu.

O tom, že se postaví nový most, rozhodl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na konci loňského roku. Přesto chce nechat vypracovat studii s označením HIA, která posoudí vliv na kulturní dědictví města. Po SŽ ji chce samotné UNESCO, aby Prahu neodebralo ze svého seznamu.

ČTĚTE TAKÉ: V pražské MHD se chystá velká změna. Všechny autobusové zastávky mají být na znamení

„Myslíme, že tohle nehrozí, nicméně i ze strany zástupců UNESCO a ICOMOS zaznělo, že klíčovým bude proces HIA,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS Pavel Paidar ze SŽ. Výsledek bude známý nejdříve za rok. Mezitím SŽ bude pokračovat na přípravě projektové dokumentace a na vyhodnocení vlivů stavby na životní prostředí.

Novinka v MHD. Autobus v některých městech přijede podle počtu objednávek v aplikaci

Zatímco ve velkých městech jsou lidé zvyklí na sdílená kola, koloběžky nebo i auta, vedení těch menších zavádí novou formu autobusové dopravy, která bude vyjíždět podle počtu objednávek v mobilní aplikaci. Tuto novinku ve veřejné dopravě se chystají spustit ještě letos také v Rožnově pod Radhoštěm. O zavedení přemýšlejí i dopravci v Olomouckém kraji.

„Současně jsme kolegy z centra kulturního dědictví včetně ICOMOS a jejich technické složky pozvali na návštěvu do Prahy, abychom jim ukázali stav současné ocelové konstrukce a ukázali, že její výměna je nezbytná,“ dodal Paidar.

Most funguje už 123 let. V poslední době se ale jeho stav zhoršil natolik, že od loňského roku je na něm výrazně omezený provoz a některé vlaky na něj nesmí vůbec.

Na mostě přibude třetí kolej

A jak bude most vypadat po modernizaci? „Nová bude třetí kolej. To znamená větší provoz pro železnici a větší prostor i pro místní integrovanou dopravu. Musíme si uvědomit, že je to most pro Prahu. Na každé straně máme dvě lávky. Jedna propojuje obě nábřeží a druhá vede z hloubi Smíchova až k Vyšehradskému nádraží v jedné výšce,“ popsala architektka Iveta Torkoniaková.

SŽ chce nový most na Výtoni představit pořádně veřejnosti, a to například i za pomoci billboardů, které jsou na nádražích v jeho blízkosti.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Řidiče namíchl nový radar na Liberecku. Platit nebudu, pokuta je absurdní, stěžuje si šofér

Tagy: