Lidl vymazal kříže z řeckých kostelů. Odůvodňuje to náboženskou neutralitou
Obchodní řetězec Lidl čelí kritice kvůli upraveným fotografiím na etiketách výrobků v rámci akce Řecký týden. Ze snímků řeckého ostrova Santorini totiž zmizely kříže na pravoslavných kostelech. Ty nechal řetězec digitálně odstranit prý kvůli náboženské neutralitě.
Na skutečnost, že propagované Řecké týdny nejsou úplně tak řecké, upozornil zpravodajský web belgické televize RTL poté, co se na něj obrátili rozhořčení zákazníci. „Jsem v šoku, když vidím, jak Lidl prodává řecké produkty a přitom maže řeckou krajinu a kulturu,“ uvedl pro televizi jeden ze zákazníků jménem Antoine.
Televize získala také vyjádření mluvčího obchodního řetězce. Ten se hájí tím, že se snaží být nábožensky neutrální. „Vyhýbáme se používání náboženských symbolů… Jsme společnost, která respektuje rozmanitost a to se odráží také v designu našich výrobků“, uvedl pro RTL mluvčí.
Digitálně upravené snímky na etiketách ale nejsou k dostání jen v Belgii. Budovy zbavené pravoslavných křížů lze nalézt i na výrobcích v českých prodejnách Lidlu. To je podle mluvčí společnosti Zuzany Holé způsobeno tím, že design obalů, které putují i do České republiky, navrhuje mezinárodní tým.
Celé vyjádření společnosti Lidl Česká republika: „Naším cílem rozhodně nebylo kohokoliv urazit a omlouváme se, pokud k tomu došlo. V tomto případě se jednalo o výrobek prodávaný na mnoha evropských trzích současně v rámci tematické akce Řecký týden. Design obalu proto nebyl navržen v České republice, ale byl vytvořen mezinárodním týmem. Součástí naší obchodní politiky jako mezinárodní obchodní společnosti je zachování náboženské a politické neutrality. Do budoucna aktuální zkušenost při tvorbě dalších návrhů obalů budeme brát v potaz.“
Podle letáků z roku 2013, které se dají dohledat na internetu, přitom kříže na řeckých kostelech před pár lety zřejmě ještě nevadily.
Není to první případ, kdy z nějakého důvodu musel křesťanský kříž zmizet. Real Madrid, jeden z nejslavnějších fotbalových klubů na světě, na začátku tohoto roku oznámil, že ve vybraných muslimských zemích bude nabízet své reklamní předměty bez malého kříže na svém logu. A důvod? Lepší prodejnost. Křížek z loga královského klubu přitom zmizel i v roce 2014, kdy Real podepsal sponzorskou smlouvu s Národní bankou Abú Zabí.