100,00 % okrsků sečteno
68,95 % volební účast




34,51 %

ANO

23,36 %

SPOLU

11,23 %

STAN

8,97 %

PIRÁTI

7,78 %

SPD

6,77 %

MOTO

0,44 %

GENERACE

0,22 %

ČR1

0,21 %

ŠVÝC. DEM.

0,18 %

ČSSD

0,13 %

VOLUNTIA

0,13 %

0,11 %

VÝZVA

0,08 %

JASAN

0,07 %

REBELOVÉ

0,06 %

MZH

0,06 %

HOP HYDRA

0,06 %

VOLT

0,05 %

LEVICE

0,05 %

SMSKA

0,03 %

KRUH

0,01 %

BPS

0,00 %

PB

0,00 %

NE URZA.CZ

Na kole jezděte jen s přilbou, vybízejí dopravci


Ani hrozící riziko poranění hlavy a s ním spojené fatální následky nepřimějí některé cyklisty, aby si na kolo vzali helmu. Bilance z loňského roku je přitom neúprosná. Na silnicích totiž zemřelo 44 cyklistů, z toho 37 nemělo přilbu. Nejohroženější skupinou jsou podle dopravních expertů senioři, kteří byli součástí téměř poloviny smrtelných nehod.

Na jízdu na kole bez přilby nedávno doplatil i cyklista na Liberecku. O případu jste ostatně mohli slyšet v našich Krimi zprávách. V noci se srazil s autobusem a skončil s těžkým zraněním v nemocnici. Krom přilby mu také chybělo osvětlení kola a reflexní prvky na oblečení. A to je je jen případ z mnoha.

Celkem na českých silnicích za loňský rok zahynulo 44 cyklistů, 353 se těžce zranilo a 2 945 lehce. Právě se začátkem cyklistické sezóny dopravní experti nejen informují o těchto statistikách, ale také spouští kampaň „Na kole jen s přilbou“, která se zaměřuje právě na prevenci nehodovosti cyklistů. A to především na používání ochranných přileb, osvětlení kol, ale také odpovídajícího oblečení.

Nejrizikovější skupinou jsou senioři

„Ten cyklista pokud tam jede a není vidět, není oblečený v ničem, co vopravdu svítí, tak ten šofér ho může snadno přehlédnout. Takže se dá doporučit, aby cyklisté používali pestře zbarvené oděvy a určitě se vyplatí je doplnit nějakým reflexním doplňkem,“ radí dopravní expert Roman Budský.

Právě v tmavém oblečení, které není vidět za snížené viditelnosti, si podle expertů nejvíce libují senioři. U této věkové skupiny je přitom nehodovost na kole nejvyšší. „Z těch 44 mrtvých cyklistů to bylo 40 procent. To znamená, že čtyři z 10 mrtvých cyklistů byly osoby nad 65 let,“ konstatoval Budský.

A vyšší nehodovost u seniorů eviduje i horská služba. „Zaznamenáváme nárůst úrazu u cyklistů, kteří používají elektrokola. Je to většinou starší generace, která se vrátila do hor. Díky elektrokolům tam ta dovednost těchto lidí je už na horší úrovni než u těch mladších generace,“ říká náčelník horské služby v Jizerských horách René Mašín.

Pokud se i vy chystáte vyrazit na kolo, před projížďkou vždy nezapomeňte zkontrolovat jeho stav a povinnou výbavu, a také to, jestli jste dostatečně viditelní pro ostatní řidiče na silnici. A pamatujte, na kole jen s přilbou.