Ani hrozící riziko poranění hlavy a s ním spojené fatální následky nepřimějí některé cyklisty, aby si na kolo vzali helmu. Bilance z loňského roku je přitom neúprosná. Na silnicích totiž zemřelo 44 cyklistů, z toho 37 nemělo přilbu. Nejohroženější skupinou jsou podle dopravních expertů senioři, kteří byli součástí téměř poloviny smrtelných nehod.
Na jízdu na kole bez přilby nedávno doplatil i cyklista na Liberecku. O případu jste ostatně mohli slyšet v našich Krimi zprávách. V noci se srazil s autobusem a skončil s těžkým zraněním v nemocnici. Krom přilby mu také chybělo osvětlení kola a reflexní prvky na oblečení. A to je je jen případ z mnoha.
Celkem na českých silnicích za loňský rok zahynulo 44 cyklistů, 353 se těžce zranilo a 2 945 lehce. Právě se začátkem cyklistické sezóny dopravní experti nejen informují o těchto statistikách, ale také spouští kampaň „Na kole jen s přilbou“, která se zaměřuje právě na prevenci nehodovosti cyklistů. A to především na používání ochranných přileb, osvětlení kol, ale také odpovídajícího oblečení.
Nejrizikovější skupinou jsou senioři
„Ten cyklista pokud tam jede a není vidět, není oblečený v ničem, co vopravdu svítí, tak ten šofér ho může snadno přehlédnout. Takže se dá doporučit, aby cyklisté používali pestře zbarvené oděvy a určitě se vyplatí je doplnit nějakým reflexním doplňkem,“ radí dopravní expert Roman Budský.
Právě v tmavém oblečení, které není vidět za snížené viditelnosti, si podle expertů nejvíce libují senioři. U této věkové skupiny je přitom nehodovost na kole nejvyšší. „Z těch 44 mrtvých cyklistů to bylo 40 procent. To znamená, že čtyři z 10 mrtvých cyklistů byly osoby nad 65 let,“ konstatoval Budský.
Loni zahynulo na českých silnicích více než 40 cyklistů. Problémem začínají být ti podnapilí, míní expert
V loňském roce na českých silnicích přišlo o život celkem 44 cyklistů. Nejvíce jich zahynulo v Jihočeském kraji. Téměř polovinu tvoří senioři. Navíc více než čtvrtina nehod zaviněných právě cyklisty bylo s asistencí alkoholu nebo drog.
A vyšší nehodovost u seniorů eviduje i horská služba. „Zaznamenáváme nárůst úrazu u cyklistů, kteří používají elektrokola. Je to většinou starší generace, která se vrátila do hor. Díky elektrokolům tam ta dovednost těchto lidí je už na horší úrovni než u těch mladších generace,“ říká náčelník horské služby v Jizerských horách René Mašín.
Pokud se i vy chystáte vyrazit na kolo, před projížďkou vždy nezapomeňte zkontrolovat jeho stav a povinnou výbavu, a také to, jestli jste dostatečně viditelní pro ostatní řidiče na silnici. A pamatujte, na kole jen s přilbou.