V loňském roce na českých silnicích přišlo o život celkem 44 cyklistů. Nejvíce jich zahynulo v Jihočeském kraji. Téměř polovinu tvoří senioři. Navíc více než čtvrtina nehod zaviněných právě cyklisty bylo s asistencí alkoholu nebo drog.
V roce 2017 došlo celkem ke 4 482 dopravním nehodám, při kterých figuroval alkohol či drogy. Každou sedmou zavinili cyklisté. Celkově při nehodách s alkoholem či drogami zahynulo 52 osob a dalších 214 bylo těžce zraněno. Podnapilí cyklisté zavinili smrt pěti osob, dalších 57 bylo těžce zraněno. Jeden člověk zemřel dokonce vinou zdrogovaného cyklisty.
„Cyklisté loni zavinili celkově 2 393 nehod, z toho 642 pod vlivem alkoholu či dalších návykových látek. Jedná se o 27 % všech jimi zaviněných nehod. To je suverénně nejvíce ze všech skupin účastníků silničního provozu. Uvedené statistické údaje by měli mít na paměti všichni ti, kdo uvažují o povolení jízdy na kole po konzumaci alkoholu,“ uvedl dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.
Zákaz vjezdu cyklistů do centra Prahy se blíží. Odpůrci se ho snaží ještě zvrátit
Pokud patříte k těm, kteří přes centrum Prahy jezdí na kole, dávejte dobrý pozor. Už za pár dnů budete muset kolo nechat doma nebo to vzít objížďkou. Na některých místech totiž začne platit zákaz vjezdu cyklistům. Radnice tak chce zajistit bezpečnost chodcům. Rozhodnutí ale ještě mohou zvrátit jeho odpůrci.
Více než 30 cyklistů zemřelo bez nasazené přilby
Velkým problémem je fatální nehodovost starších cyklistů. Z celkem 44 mrtvých bicyklistů bylo 31 (tj. 70 %) ve věku 55 let a více, z toho cyklistů seniorů (osob ve věku 65+) bylo 17 (tj. 39 %). Z údajů zveřejněných Evropskou komisí vyplývá, že největší nebezpečí hrozí starším cyklistům na křižovatkách, kdy odbočují doleva či dávají přednost v jízdě.
„Rizikové je pro řadu z nich i samotné ovládání jízdního kola. Nadprůměrné zastoupení mají senioři i ve statistikách smrtelných nehod bez zapojení jiného účastníka silničního provozu. Velkým problémem je i špatná viditelnost starších cyklistů, neboť si libují v tmavé barvě oblečení,“ vysvětlil Budský.
Dlouhodobě platí, že každá jedenáctá oběť dopravních nehod byla cyklista, podobně tomu bylo i loni. Sluší se dodat, že v roce 2017 celkově 37 cyklistů zemřelo bez nasazené přilby, naopak jen 7 s přilbou. „Nejvíce bicyklistů zemřelo v Jihočeském kraji. Naopak žádný cyklista nepřišel o život na Vysočině. Od vzniku samostatné České republiky byl pro cyklisty nejtragičtější rok 1993, kdy jich při nehodách zahynulo 146, naopak nejpříznivější byl rok 2016 se 39 mrtvými,“ uzavřel Budský.