V loňském roce na českých silnicích přišlo o život celkem 44 cyklistů. Nejvíce jich zahynulo v Jihočeském kraji. Téměř polovinu tvoří senioři. Navíc více než čtvrtina nehod zaviněných právě cyklisty bylo s asistencí alkoholu nebo drog.
V roce 2017 došlo celkem ke 4 482 dopravním nehodám, při kterých figuroval alkohol či drogy. Každou sedmou zavinili cyklisté. Celkově při nehodách s alkoholem či drogami zahynulo 52 osob a dalších 214 bylo těžce zraněno. Podnapilí cyklisté zavinili smrt pěti osob, dalších 57 bylo těžce zraněno. Jeden člověk zemřel dokonce vinou zdrogovaného cyklisty.
„Cyklisté loni zavinili celkově 2 393 nehod, z toho 642 pod vlivem alkoholu či dalších návykových látek. Jedná se o 27 % všech jimi zaviněných nehod. To je suverénně nejvíce ze všech skupin účastníků silničního provozu. Uvedené statistické údaje by měli mít na paměti všichni ti, kdo uvažují o povolení jízdy na kole po konzumaci alkoholu,“ uvedl dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.
Více než 30 cyklistů zemřelo bez nasazené přilby
Velkým problémem je fatální nehodovost starších cyklistů. Z celkem 44 mrtvých bicyklistů bylo 31 (tj. 70 %) ve věku 55 let a více, z toho cyklistů seniorů (osob ve věku 65+) bylo 17 (tj. 39 %). Z údajů zveřejněných Evropskou komisí vyplývá, že největší nebezpečí hrozí starším cyklistům na křižovatkách, kdy odbočují doleva či dávají přednost v jízdě.
„Rizikové je pro řadu z nich i samotné ovládání jízdního kola. Nadprůměrné zastoupení mají senioři i ve statistikách smrtelných nehod bez zapojení jiného účastníka silničního provozu. Velkým problémem je i špatná viditelnost starších cyklistů, neboť si libují v tmavé barvě oblečení,“ vysvětlil Budský.
Dlouhodobě platí, že každá jedenáctá oběť dopravních nehod byla cyklista, podobně tomu bylo i loni. Sluší se dodat, že v roce 2017 celkově 37 cyklistů zemřelo bez nasazené přilby, naopak jen 7 s přilbou. „Nejvíce bicyklistů zemřelo v Jihočeském kraji. Naopak žádný cyklista nepřišel o život na Vysočině. Od vzniku samostatné České republiky byl pro cyklisty nejtragičtější rok 1993, kdy jich při nehodách zahynulo 146, naopak nejpříznivější byl rok 2016 se 39 mrtvými,“ uzavřel Budský.