
Rozhovor s jednatelem společnosti Regio Máchovo jezero Vladimírem Rajchrtem
Po renovaci zhruba za 1,5 milionu korun se v pátek zpět na Máchovo jezero u Doks na Českolipsku vrátil za pomoci dvou jeřábů Racek. Jedná se o druhé největší plavidlo ze zdejší flotily, které bylo přes zimu na souši a procházelo generální opravou. Vše potřebné bylo rychle hotovo, a tak nastala náročná stěhovací akce.
Dvojice jeřábníků se svými stroji měla nelehký úkol – šestadvacet metrů dlouhá a šestadvacet tun těžká loď se musela ve vzduchu na lanech otočit o devadesát stupňů, aby prošla mezerou mezi jeřáby a pak zase zpátky. „Obavy máme pořád, trochu nervozita je. Musíme to mít sladěné, máme vysílačky mezi sebou, musíme pomalu a opatrně, nesmí se nám to rozhoupat,“ svěřil se před akcí jeřábník Milan Deus. Všechno nakonec dobře dopadlo.
Máchovo jezero brázdí flotila čtyř výletních lodí – největší Máj, který pojme až dvě stě padesát lidí, střední Racek a dvě menší, Jarmila a Hynek. Na souš musejí vždy v pětiletém intervalu, kdy je potřeba udělat údržbu i v místech, která jsou běžně pod hladinou. Bezpečnost cestujících je tady na prvním místě. Lodě na Máchově jezeře za více než šedesát let provozu svezly bez vážných nehod téměř milion pasažérů.
Kapitán Václav Rolenc už se nemůže dočkat, až opět nabere cestující na palubu. „Máme už spoustu lidí, kteří se pravidelně vracejí, zdraví nás, je to moc příjemné,“ svěřuje se. Letos je ale start sezóny ve hvězdách. O výletních plavbách není v plánech vlády na postupné uvolňování opatření proti koronaviru ani slovo. Záležet tedy bude především na tom, kdy se budou moci lidé ubytovat ve zdejších hotelích a kempech. Právě tito hosté tvoří největší skupinu pasažérů.