E-shopům a slevovým portálům dávají v posledních letech Vánoce zabrat. Čím dál více lidí volí nákup vánočních dárků přes internet z pohodlí domova. Obsah jejich košíků se oproti zbytku roku poměrně mění a někdy dokonce i překvapí.
Ponožky a svetry už nejsou číslem jedna mezi vánočními dárky. Zatímco oblečení na internetu o Vánocích tolik na odbyt nejde, zákazníci ve velkém nakupují věci do domácnosti, elektroniku nebo zážitky.
„Největší zájem je již tradičně každý rok o počítače, notebooky, mobilní telefony a příslušenství k nim,“ uvádí mluvčí internetového obchodu Alza.cz Patricie Šedivá. Oblíbené jsou i domácí spotřebiče, parfémy a bezpochyby hračky. I ty jdou s technologickým pokrokem a děti si tak vybírají chytré robotické nebo interaktivní hračky. „Velmi populární jsou i herní konzole. Jejich prodej meziročně stoupl o 58 procent a celkem se jich prodalo 45 tisíc,“ dodává Šedívá.
Prodej oblečení přes Vánoce na chvíli střídá nákup doplňků do domácnosti. „V předvánoční sezóně se mění portfolio nejprodávanějších produktů zejména proto, že lidé začínají nakupovat pro své blízké. Jako každý rok se dostává v tento čas do popředí home a decor a podobné, spíše dárkové kategorie oproti oblečení, které vládne po zbytek roku,“ popisuje situaci na internetovém obchodě Zoot.cz pro Online Zprávy Andrea Burgerová.
Klasické hotely vystřídaly pobyty v korunách stromů
Češi se s dárky nebojí ani experimentovat. Svým blízkým rádi pořídí pobyty v neobvyklých podmínkách jako třeba v atomovém krytu nebo indiánském týpí. „Jistou roli hrají sociální sítě. Mnoho lidí se rádo pochlubí originální fotkou z míst, která nejsou zcela běžná nebo jsou už na sítích trendy,” vysvětluje portálu Slevomat Marie Havlíčková. Zároveň uvádí, že se lidé chtějí pobavit a rádi zkusí něco nového. S tím souvisí i fenomén adrenalinových zážitků nebo únikových her.
Atraktivní je dlouhodobě i cvičení a fitness. „Věci a služby spojené se zdravým životním stylem a kulturou těla patří mezi prodejní stálice spojené s obdobím na přelomu roku,“ přibližuje trend Havlíčková. Navíc dodává, že už i od cvičení zákazníci často očekávají zábavu a přibývají tak nové způsoby a možnosti.
Přes Vánoce lidé nakupují i třikrát více
Před Vánocemi zkrátka praskají internetové obchody ve švech. Obchodní ředitel prodejce Alza.cz uvedl, že prodej v předvánočním období roste až čtyřnásobně oproti zbytku roku. V průměru pak pracovníci e-shopu při vánoční horečce vyřídí až 100 tisíc objednávek za den. Jako nejsilnější období v roce označuje také mluvčí Zootu to vánoční. „Poslední měsíce roku jsou standardně o 30 – 40 procent silnější než zbytek roku,“ vysvětlila pro Online Zprávy Burgerová.
Mnohé obchody si před Štědrým dnem pomáhají i nejrůznějšími akcemi. Snaží se ještě více zákazníky nalákat na nákupy a pořádají slevové kampaně jako oblíbený black friday - černý pátek.