Zvláštní bílé kruhy na silnici matou české řidiče. V zatáčkách toto značení zachraňuje životy

Kruhy na silnici mají motorkáře navést mimo nebezpečnou zónu. Zdroj: Tiskový servis BESIP
Na prvním silničním úseku v Česku se objevilo nové vodorovné dopravní značení. Jeho úkolem je chránit zejména motorkáře, kteří tudy s velkou oblibou jezdí. Nicméně pro drtivou většinu řidičů jsou bílé kruhy na vozovce stále spíše záhadou. K jakému konkrétnímu účelu slouží?
Česko po vzoru ostatních evropských zemí, jako jsou Švýcarsko, Slovinsko, Rakousko nebo Itálie, začalo s testováním nového vodorovného značení. „V těchto zemích se podobné značení osvědčilo – při vhodném umístění vedlo ke snížení počtu nehod motocyklistů v zatáčkách,“ uvedl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.
K TÉMATU: Začala instalace značek dovolujících rychlost 150 km/h. Víme, kde budou a jak fungují
Samotné značení se pak skládá z několika bílých kruhů, které jsou přilepené na prostřední dělicí čáru a postupně se zvětšují a pak zase zmenšují. Jde o to, že motorkáři mají při průjezdu zatáčkami tendenci držet se příliš blízko středu vozovky, což může být nebezpečné hlavně v levotočivých obloucích s omezenou viditelností.
Čtěte také

Pokud se ale motorkář bude držet vedle bílých kruhů a nebude na ně najíždět, povedou ho v ideální stopě tak, aby nenajel nebo se tělem nenakláněl do protisměru. Jde tedy o jakousi psychologickou zeď, která by měla řidiče motocyklu udržet v bezpečí. Tyto reflexní a protiskluzové kruhy jsou zpravidla umístěné v ostrých horských zatáčkách, kde je riziko vyjetí do protisměru nejvyšší.
Kruhy najdete na silnici v Jeseníkách
I proto se popisované značení v Česku vůbec poprvé objevilo na silnici 1/44 u Červenohorského sedla, která je doslova motorkářským rájem. Cílem české pilotní studie je na tomto místě ověřit, zda bude mít nové značení stejný efekt nejen v zahraničí, ale i u nás. Pokud se prokáže jeho přínos, rozšíří se na další vhodné lokality, což potvrdilo i Ředitelství silnic a dálnic.
„Nové značení má potenciál snížit riziko nehod v kritických úsecích, proto jsme připraveni podílet se na jeho širší implementaci na českých silnicích,“ uvedl vedoucí odboru dopravního inženýrství ŘSD Michal Caudr.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Klimatizace zachrání před horkem, má ale svá rizika. Lékařka vyjmenovala možné nemoci