ADHD nebo blokáda páteře? Tělo může ovlivnit mozek víc, než si myslíme. Škola, kde pohyb léčí řeč

Výběr redakce

Komerční sdělení
Komerční sdělení
  • 19. lis 2025, 09:39

  • Psychika a tělo jsou úzce propojené – už víme, že stres nebo úzkost mohou způsobovat fyzické obtíže. Ale co když je to obráceně? Tělesné blokády u dětí mohou vyvolat psychické problémy, od úzkostí po poruchy pozornosti. V pořadu Co na to vaše zdraví se dozvíte více.

    MUDr. Boris Živný, dětský neurochirurg, v pořadu Co na to vaše zdraví vysvětluje, jak tělesný stav ovlivňuje mozek a proč jsou pohyb a logopedická péče zásadní. „Tak teď vás asi překvapím, ale odpověď je jednoduchá,“ říká dětský neurochirurg MUDr. Boris Živný. „Jakékoliv psychické obtíže mohou souviset s tělesnými problémy. Nejpřesněji to popisuje somatopsychický syndrom. Nejčastěji se setkáváme s úzkostmi, depresí, poruchami pozornosti či aktivity, ale i poruchami řeči a komunikačních dovedností. Někdy připomínají poruchy autistického spektra.

    Podle něj jsou tyto problémy často přítomny již od miminka: děti jsou plačtivé, špatně spí, mají potíže s kojením. „Problém je v jejich těle – konkrétně v oblasti osového skeletu, páteře, pánve a lebky. Blokády vznikající velmi brzy působí na autonomní nervový systém a ovlivňují činnost mozku.

    Blokády vznikají často již v nitroděložním vývoji, například při abnormálních polohách plodu nebo během porodu a raného dětství. „Kloubní plochy se mohou dostat do nesprávné polohy, svaly se zatnou a fixují kloub. To je samotná blokáda, která vyvolává následné psychické a vývojové obtíže.

    Fyzická příčina „ADHD“ a vývojových poruch

    Živný upozorňuje, že některé děti s diagnózou ADHD či poruchami řeči mohou mít nesprávně stanovenou diagnózu. „Diagnózy jsou popisné – stanovené podle projevů, nikoli podle etiologie. Proto často uniká fyzická příčina, kterou ale umíme léčit.

    Na jeho pracoviště přicházejí děti s podezřením na ADHD, přičemž až 75 % z nich již má stanovenou diagnózu, ale po vyšetření se ukáže, že fyziologická blokáda páteře výrazně ovlivňuje jejich chování a schopnost soustředění.

    Je důležité kombinovat fyzické vyšetření s logopedickou a psychologickou péčí – teprve potom můžeme dítěti skutečně pomoci,“ dodává.

    Don Bosco: Týden intenzivní logopedické péče

    V Církevní logopedické škole Don Bosco začíná každý školní rok unikátním týdnem intenzivní logopedické péče. Na prvním stupni se děti nevěnují běžným školním předmětům, ale diagnostice a procvičování řeči, pohybu a motoriky.

    Týden intenzivní logopedické péče je pro nás nezbytný, protože díky němu poznáme každé dítě, jeho silné a slabé stránky. Učíme se, jak s každým pracovat individuálně, abychom pak mohli celý školní rok plánovat aktivity přesně na míru,“ vysvětluje Kateřina Denemarková, školní logopedka.

    Pohyb podporuje řeč

    Děti procvičují hrubou a jemnou motoriku, grafomotoriku, zrakové vnímání i rytmus. Oblíbeným cvičením je balanční chodníček, který kombinuje procvičování rovnováhy, slovní zásoby a orientace v prostoru. Další hry, jako Kočkopes nebo skládání zvířátek z magnetů, podporují slovní zásobu, rytmus řeči a koncentraci.

    Pro správný vývoj řeči je mimořádně důležité, aby se dítě umělo orientovat v prostoru. Jakmile zvládne pohyb, lépe se orientuje i při psaní a grafomotorických aktivitách,“ doplňuje Denemarková.

    Individuální přístup a logopedický kabát

    Každé dítě je jedinečné, jako otisk lidského palce, a proto se sestavuje individuální logopedický plán na celý školní rok. Pedagog spolupracuje s asistentem a na základě pozorování během týdne vytváří celoroční plán, který rodičům představí.

    Díky této intenzivní diagnostice přesně víme, jak s každým žákem pracovat dál. Nejde jen o logopedii – děti se učí pohybem, hrou, rytmem a to všechno se odráží ve schopnosti komunikovat,“ říká Denemarková.

    Logopedická škola Don Bosco patří mezi unikátní vzdělávací instituce v Česku. Podle ředitelky Daniely Špinkové zájem o ni rok od roku roste. „O školu je rok od roku větší zájem, ale nejsem si tak zcela jistá, zda logopedických vad přibývá, protože mám pocit, že to souvisí velmi těsně s tím, že se zdokonalila lékařská diagnostika a dětem s logopedickými vadami je věnována větší pozornost než tomu bylo dříve,“ říká.

    Škola svaté Ludmily - co je důležité vědět:

    Jedná se o školu s křesťanskými základy, což se promítá do výchovy a hodnot, které škola podporuje. Škola je přístupná pro všechny děti, ať už jsou věřící nebo ne. Důraz je kladen na křesťanské hodnoty a škola se tak snaží být inkluzivní.

    Propojení logopedie a fyzické terapie

    MUDr. Živný upozorňuje, že pohyb má modulační vliv na neurovývoj. „Blokády páteře ztěžují fyziologický pohyb a snižují efekt logopedické terapie. Proto je nutné nejprve tělo uvolnit a až potom navázat intenzivní logopedickou péči. Ve spolupráci s Don Boskem vidíme u dětí výrazné pokroky.

    Tělesné zdraví a pohyb jsou často přehlíženou součástí vývoje dítěte. Spojení fyzioterapie, logopedie a individuální péče pomáhá dětem s vývojovými poruchami řeči, poruchami pozornosti či úzkostmi. Don Bosco ukazuje, že hra, rytmus a pohyb mohou být klíčem k rozvoji řeči a soustředění.

    Podpora stavby nové školy

    Dětí, které mají nějakou poruchu řeči, je podle současných výzkumů asi 7 %. V případě jejich vážného typu, způsobeného vývojovou dysfázií, dochází právě k poruchám vnímání a rozumění řeči a k problémům se samostatným vyjadřováním. Dítě s takovým handicapem se pak učí svůj mateřský jazyk, jako by se učilo jazyk cizí. Ve výsledku pak silně trpí celá jeho rodina. Včasná pomoc odborníků jim však dokáže výrazně pomoci. Pomozme jim vrátit dar řeči!

    Stavba nové školy

    Pražské arcibiskupství staví logopedickou školu, která v Česku nemá obdoby. Moderní zázemí pro 310 dětí s poruchami řeči vzniká v Klecanech u Prahy. Jde o nejvýznamnější investici do tohoto typu specializovaného školství a prioritu pražské arcidiecéze- Pomoci se stavbou můžete i vy.

    Současná budova školy je ve zcela nevyhovujícím technickém stavu. Už přes 20 let sídlí v místech, která byla původně koncipována jen jako dočasná. Záměrem zřizovatele, pražského arcibiskupství, je, aby nová škola v Klecanech převzala její poslání v plném rozsahu a doplnila je o důstojné podmínky pro výuku dětí a podporu jejich rodin. Její logopedická poradna bude vedle žáků určena i veřejnosti. Podívejte se, jak stavba roste.

    Vyberte si na webu Nadace svaté Ludmily některou z následujících platebních metod a pomozte dětem s vývojovou dysfázií a jejich rodinám k lepšímu životu. - Pošlete dar na speciální sbírkový účet pro školu: 7772277722/0800 vedený u České spořitelny.