Aero Vodochody a Metnar se nemohou dohodnout (zdroj: CNN Prima NEWS)
Podle ministra obrany stáhla firma Aero Vodochody svou původní nabídku a čtveřici letounů za více než miliardu zdražila. Společnost namítá, že resort pod vedením Lubomíra Metnara (za ANO) prostě jen pracuje pomalu.
Česká armáda – tedy Centrum leteckého výcviku Pardubice patřící pod státní podnik LOM Praha – se měla stát prvním uživatelem letounů L-39NG. K tomu ovšem nedojde. Ministerstvo obrany totiž o nákupu stále nerozhodlo.
Zakázka na čtyři stroje L-39NG za 1,1 miliardy korun, kterou vláda poprvé projednávala už v lednu 2019, se detailně řešila i na středečním zasedání sněmovního výboru pro obranu. „Vidím to problematicky,“ shrnul věc poměrně jasně ministr obrany Metnar.
Podle jeho slov výrobce Aero Vodochody stáhl svou původní nabídku a nyní předložil novou, která je však dražší a mění i způsob a harmonogram financování. Tím se dle Metnara dostává celé vyjednávání o kontraktu na začátek. Nově nabídnutou cenu musí nejdřív posoudit znalec.
Aero Vodochody o ničem neví
Sama společnost Aero pak na Metnarova slova reagovala na Twitteru: „Aero nic nestáhlo. Za čtyři roky jsme dali několik nabídek, LOM Praha žádnou nevyužil a jejich platnost vypršela.“
Nynější zvýšení ceny pak středočeský letecký výrobce vysvětlil tím, že v době původní nabídky ještě letouny neprošly všemi certifikacemi a české vzdušné síly se měly stát jejich prvním a především referenčním uživatelem. Teď už je prý vše jinak. Letadlo má všechna potřebná schválení, navíc už o něj projevily zájem zahraniční zákazníci – konkrétně třeba vietnamské letectvo.
Podivné třenice mezi obranou a Aerem nelibě sleduje hlavně armáda, jejíž piloty LOM Praha, respektive Centrum leteckého výcviku, trénuje. Dnes používané Albatrosy L-39 jsou velmi zastaralé a brzo skončí jejich životnost. Podle Aleše Opaty, náčelníka generálního štábu, tak už armáda řeší, jestli výcvik svých pilotů „objednávat“ u některých ze spojenců, nebo jej zajistit vlastními kapacitami na čáslavské základně.
Dnes používané Albatrosy L-39 jsou velmi zastaralé a brzo skončí jejich životnost. Zdroj: Aero Vodochody