KOMENTÁŘ: Místo rychlého nabíjení pomalé tankování. Elektromobilisté přišli s bizarním návrhem
Zpomalení tankování by omezilo i podnikatele, kteří by místo práce na zakázkách trčeli na čerpacích stanicích. Zdroj: Getty Images
Texaský novinář podporující elektrickou mobilitu volá po velkém omezení řidičů spalovacích aut. Chce zpomalit rychlost čerpání paliva, aby na benzinkách trávili mnohem více času a na silnicích tak produkovali výrazně méně emisí škodlivin z výfukových plynů.
Jedním z nejčastěji zmiňovaných problémů přechodu na čistou elektromobilitu je dostupnost nabíjecí sítě a omezená rychlost dobíjení, ale příznivci elektrických aut právě přišli na řešení, jak srovnat jejich konkurenceschopnost se stále rozšířenějšími spalovacími modely a zároveň přispět ke snížení lokálních emisí.
Komentáře a glosy
Texty zveřejňované v rubrice Názory se nemusí ztotožňovat s postoji redakce CNN Prima NEWS. Jedná se o autorské komentáře redaktorů a externích přispěvatelů.
Ve Spojených státech amerických se objevil kontroverzní názor místního novináře, že by řidiči spalovacích aut měli trávit více času na benzinkách kvůli omezené rychlosti tankování, ale celá tahle myšlenka působí poněkud zvláštně.
Omezení průtoku paliva není v USA velkou novinkou
Před několika málo dny tuto myšlenku oživil Jo Borrás z texaského magazínu Electrek, věnujícího se elektrické mobilitě. „Co kdybychom místo rychlejších nabíječek prosazovali POMALEJŠÍ benzinové pumpy?“ uvádí ve svém nejnovějším článku s až bizarní myšlenkou. Reaguje přitom na skutečnost, že už v roce 1993 v USA vznikl precedent omezující průtok čerpacích stanic na maximálně 10 galonů (37,85 litru) za minutu.
ČTĚTE TAKÉ: Auto za 1,6 milionu, co vypadá jako Rolls-Royce. Není přitom z Číny, ale z Evropy
V devadesátých letech jej prosadila americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA). Oficiálně se tohle pravidlo jmenuje „61 FR 33033 – Regulace paliv a palivových přísad: Omezovací opatření platná pro maloobchodníky s benzinem a velkoobchodní odběratele-spotřebitele; Implementace požadavku na limit výdeje paliva na 10 galonů za minutu“ a vstoupilo v platnost v roce 1996.
I když Jo Borrás říká, že další omezení a zpomalení spalovacích aut, protože by na čerpacích stanicích trávila více času, je důležité především kvůli snížení emisí, ve skutečnosti spíše působí jako pomsta řidičům „spalováků“, kteří se smějí elektromobilistům dlouze stojícím na nabíjecích stanicích a čekajícím, až zase budou moci jet dál. Ve srovnání s normálními auty totiž trvá načerpání energie do elektromobilu mnohem delší dobu.
Čtěte také
Tankování by se zpomalilo na třetinu času
„Základní myšlenka je taková, že místo toho, abychom dál žádali dodavatele elektřiny a stát či místní samosprávy o rozšiřování infrastruktury pro nabíjení elektromobilů, která nikdy nebude dostatečně velká, zaměříme naše lobbistické úsilí na výrazně pomalejší čerpací stanice,“ píše Jo Borrás v kontroverzním článku.
Uvádí, že snížením rychlosti čerpání paliva z 10 galonů za minutu na 3 galony (11,35 litru) za minutu by naplnění nádrže v Americe populárního Fordu F-150 místo necelých čtyř minut trvalo téměř dvanáct. Tím by se prodloužily fronty řidičů na čerpacích stanicích, kteří by za předpokladu, že ideálně budou čekat se zhasnutým motorem, snížili emise škodlivin na silnicích. Proč by se svými „špinavými spalováky“ měli jezdit, když mohou stát, že ano?
Užitkový Ford série F, do níž spadá i varianta F-150, přitom stále zastává pozici nejprodávanějšího auta v USA, které používají nejen soukromníci, ale také podnikatelé a firmy. Omezení čerpacích stanic by tedy znamenalo i zpomalení ekonomiky, protože by lidé trávili více času ve frontách na benzinkách místo toho, aby pracovali na zakázkách. Tenhle americký elektromobilista by si to ale uvědomil hned poté, co by potřeboval instalatéra nebo elektrikáře, jaký by místo možnosti k němu přijet čekal ve frontě 20 jiných aut kvůli tankování.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nejrychlejší Fabia všech dob pojede skoro 230 km/h. Škoda představila speciální edici
Zvláštní myšlenka amerického novináře obdivujícího elektromobilitu je přinejmenším úsměvná a naštěstí politicky těžko realizovatelná. V reálném světě by však schválení takové legislativy mohlo ještě více prohloubit pomyslnou propast mezi řidiči spalovacích aut a elektromobilů.