Arnoštův velký den: Jak logopedická škola pomáhá dětem zvládnout první třídu

První třída je pro každé dítě velkým životním krokem. Pro děti s těžkými logopedickými vadami však může být běžná škola velkou překážkou. V Církevní logopedické škole Don Bosco se ale učí jinak – hravě, individuálně a s důrazem na radost z poznávání.
Do první třídy základní školy Don Bosco si malý fešák Arnošt proklestil krůček po krůčku trnitou cestou ze zdejší logopedické školky. „Určitě má nějaký neklid v těle. Arnošt hůř sedí, je potřeba ho neustále narovnávat, aby tužku měl tam, kde má,“ říká jeho maminka Adéla Galenová.
Výuka v malých skupinách
Logopedická škola Don Bosco má tři první třídy, maximálně po deseti žácích. „Mají problémy ve sluchové i zrakové percepci, často i zkříženou lateralitu. To znamená, že mohou psát zrcadlově obrácené tvary,“ vysvětluje učitelka Barbora Morkusová.
První hodina začíná nácvikem sluchové pozornosti a rytmizací. Učení se střídá s pohybem a hrou, aby děti zvládly udržet pozornost.
Škola svaté Ludmily - co je důležité vědět:
Jedná se o školu s křesťanskými základy, což se promítá do výchovy a hodnot, které škola podporuje. Škola je přístupná pro všechny děti, ať už jsou věřící nebo ne. Důraz je kladen na křesťanské hodnoty a škola se tak snaží být inkluzivní.
Rozdýchaná abeceda a hravá motorika
Děti s neurovývojovými problémy potřebují co nejvíce vjemů, aby si nové věci zafixovaly. „Děti rozvíjejí dýcháním řeč, protože výdechový proud je důležitý, tlačí ven hlásku, kterou potřebujeme procvičovat,“ říká učitelka Magdalena Jakubíčková.
Na logopedické zahradě děti hází míčky do „samohláskových pusinek“, foukají do peříček a větrníků – a u toho se učí správně dýchat.
Abeceda, na kterou si můžete sáhnout
„Čím víc smyslů, tím lépe,“ pokračuje Jakubíčková. „Děti ohmatávají písmena, učí se je rozpoznat po hmatu a pak je přiřazují k těm na tabuli. Když je písmen dost, začnou z nich skládat slova.“
Hravost a rozmanitost pomáhají udržet pozornost dětí po celý rok napříč všemi předměty.
Kamarádství jako základ úspěchu
Co děti pilovat nemusí, je kamarádství. „Je to především o tom, že ty děti se mají rády, kamarádí spolu a nemají tam nepřítele,“ říká učitelka Veronika Bohuňková.
Přátelské prostředí pomáhá dětem zvládnout nejen učivo, ale i vlastní nejistoty a obavy.

Logopedická škola Don Bosco. Zdroj: CNN Prima NEWS
Podpora stavby nové školy
Dětí, které mají nějakou poruchu řeči, je podle současných výzkumů asi 7 %. V případě jejich vážného typu, způsobeného vývojovou dysfázií, dochází právě k poruchám vnímání a rozumění řeči a k problémům se samostatným vyjadřováním. Dítě s takovým hendikepem se pak učí svůj mateřský jazyk, jako by se učilo jazyk cizí. Ve výsledku pak silně trpí celá jeho rodina. Včasná pomoc odborníků jim však dokáže výrazně pomoci. Pomozme jim vrátit dar řeči!
Stavba nové školy
Pražské arcibiskupství staví logopedickou školu, která v Česku nemá obdoby. Moderní zázemí pro 310 dětí s poruchami řeči vzniká v Klecanech u Prahy. Jde o nejvýznamnější investici do tohoto typu specializovaného školství a prioritu pražské arcidiecéze- Pomoci se stavbou můžete i vy.
Současná budova školy je ve zcela nevyhovujícím technickém stavu. Už přes 20 let sídlí v místech, které byly původně koncipovány jen jako dočasné. Záměrem zřizovatele - pražského arcibiskupství je, aby nová škola v Klecanech převzala její poslání v plném rozsahu a doplnila jej o důstojné podmínky pro výuku dětí a podporu jejich rodin. Její logopedická poradna bude vedle žáků určena i veřejnosti. Podívejte se, jak stavba roste.
Vyberte si na webu Nadace svaté Ludmily některou z následujících platebních metod a pomozte dětem s vývojovou dysfázií a jejich rodinám k lepšímu životu. Pošlete dar na speciální sbírkový účet pro školu: 7772277722/0800 vedený u České spořitelny.