Osobní automobily zdraží o desítky tisíc korun, a stanou se tak v souvislosti s koncem spalovacích motorů, které schválila EU, luxusem. V Partii Terezie Tománkové to řekl první místopředseda ANO Karel Havlíček. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) však oponoval, že se českému předsednictví podařilo prosadit některé změny a Havlíčkovi připomněl jeho „zelenou minulost“.
„Neuvěřitelný podraz. Nechápu, jak to ještě můžete obhajovat. (Premiér) Fiala řekl, že zákaz prodeje aut se spalovacími motory je nepřijatelný. O šest měsíců později paní ministryně Hubáčková zvedla ruku pro zákaz těchto aut,“ uvedl Havlíček ke konci spalovacích motorů v EU od roku 2035. Zároveň dodal, že proti elektromobilitě v zásadě nic nemá: „Nesmí to ale být diktátem.“
ČTĚTE TAKÉ: Havlíček k vládě: Házíte důchodce přes palubu, ve Sněmovně vás čeká peklo. Výhrůžky, zuřil Kupka
Z celé situace viní současnou vládu a české předsednictví v EU. „Udělali jste z aut luxus, rozevřeli jste nůžky, zejména sociálně slabším. Nebudou mít na to, aby si pořídili auto. To, co jste udělali v rámci klimatických opatření, je něco neuvěřitelného. To neokecáte. Konec aut se spalovacími motory znamená, že už teď se budou zvyšovat ceny všech aut. Pro lidi budou nová auta nedostupná. Okořenili jste to tím, že jste stáli v čele pelotonu, když se rozšiřovaly emisní povolenky i na domácnosti,“ kritizoval exministr dopravy za ANO.
Babiš, Schillerová, Havlíček. Co můžeme čekat od hnutí ANO s triumvirátem v čele?
Hnutí ANO povede triumvirát – Andrej Babiš z pozice předsedy, Alena Schillerová jako šéfka poslanců a Karel Havlíček nově coby stínový premiér. Sám Babiš označil své nejbližší kolegy za hlavní tváře hnutí. Jak to změní českou politickou scénu a bude teď ANO jiné? A jak dopadly „svaté trojice“ ve vedení ČSSD či ODS?
Podle Kupky se však podařilo vyjednat alespoň částečné změny. „Jsme součástí EU, rolí ČR i v rámci předsednictví bylo prosadit důležité změny. Musí proběhnout vyhodnocení Evropské komise v roce 2026, zda je řešení realistické. Další je výjimka pro spalovací motory, které budou spotřebovávat syntetická paliva,“ oponoval stávající ministr dopravy.
To však Havlíčkovi jako argument nestačilo. „Levná auta se budou zdražovat o desítky tisíc korun. V horším případě se přestanou vyrábět. Místo toho, abyste svolali mimořádnou Radu (EU), abyste jednali s eurokomisaři, abyste se nenechali takovýmto způsobem natřít, neudělali jste nic. Pochválili jste se za to, jak skvěle jste řídili EU. Tři měsíce poté přicházíte s křížkem po funuse,“ pustil se místopředseda opozičního ANO do koaličního kabinetu.
Kupka následně připomněl Havlíčkova slova z doby, kdy byl ještě ministrem průmyslu. „Pan Havlíček v roce 2021, když se vrátil z jednání Evropské rady, prohlásil: ‚Plně se hlásíme k dekarbonizaci. Mám zelené i ponožky. Jsem podporovatel zelených zdrojů,‘“ připomněl ministr dopravy za ODS.
Tématu se věnovali politici také v další části pořadu Partie. Změnu obhajoval například pirátský europoslanec Mikuláš Peksa. „Elektromobily jsou normální náhradou za spalovací motory. V nařízení EU není nijak řečeno, že to musí být elektromobily. Je tam jediný požadavek na celkové emise oxidu uhličitého, kterou automobily dané flotily produkují. Když je splněno pomocí vodíkových aut, je to také dobře,“ vysvětlil nařízení o omezení emisí.
Duel si můžete poslechnout i jako podcast: