Veškeré emise ze spalovacích motorů u nových vozidel budou od roku 2035 v Evropské unii zpoplatněny. Členské země EU v úterý definitivně schválily normu, která od zmíněného data prakticky znemožňuje prodej nových benzínových a naftových aut. Souhlasu unijních ministrů s dlouho diskutovanými pravidly předcházela dohoda Německa s Evropskou komisí, která zajišťuje možnost dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy.
Proti se vyslovily pouze Itálie a Polsko, jejichž nesouhlas však k zablokování pravidel nestačil. Protože s normou již dříve souhlasili i europoslanci, může nyní vstoupit v platnost.
Norma, jejíž podobu dohodlo koncem října české předsednictví, je součástí balíčku návrhů k výraznému omezení emisí skleníkových plynů. Vedle nulových emisí oxidu uhličitého od roku 2035 zavádí také postupný cíl snížit jeho zplodiny do konce tohoto desetiletí o 55 procent proti hodnotám z roku 2021.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Získali byste dnes řidičák? Vyzkoušejte si nové testové otázky, které vás překvapí
Syntetická paliva mají zelenou
Berlín měl však s jejím zněním problémy, neboť podle něj dostatečně nezaručovala výjimky pro využívání motorů na syntetická paliva, označovaná také jako e-paliva. K jeho požadavkům se přidaly i další země včetně Česka, čímž získaly dost hlasů pro zablokování návrhu.
Komise a německá vláda v sobotu oznámily, že se podařilo najít kompromis. Zatímco Berlín a Praha v úterý s normou souhlasily, Řím a Varšava byly proti. Itálie se do textu neúspěšně pokusila prosadit podporu pro biopaliva.
Ať nám nic nediktují. Motory umírají, kritizují emisní normy Euro 7 výrobci i europoslanci
Generální ředitel společnosti Renault Luca de Meo prohlásil, že budoucnost silniční dopravy je výhradně elektrická, přesto si nemyslí, že by Brusel měl legislativně zasahovat do vývoje technologie. Třaskavá norma Euro 7, která ještě zpřísňuje emisní limity pro benzinové a naftové automobily, má odpůrce mezi výrobci i europoslanci. V čele českého odboje je pak europoslanec Alexandr Vondra (ODS).
„Jsme přesvědčeni, že biopaliva mohou být zahrnuta do kategorie neutrálních paliv,“ zdůvodnil italské rozhodnutí zdržet se hlasování ministr životního prostředí a energetické bezpečnosti Gilberto Pichetto Fratin. Opravil tím původní informaci Rady EU, že Itálie hlasovala proti. Italská vláda podle ministra sice uvítala posílení pozice syntetických paliv, ale hodlá dále diskutovat o podpoře biopaliv, jejichž podpora by poskytla automobilovému průmyslu i zákazníkům ještě širší možnosti.
Polsko označilo cíl za nerealistický, bezemisní závazek podle Varšavy povede k růstu cen aut. Podle ministryně pro životní prostředí Anny Moskwové navíc EU nevyhodnotila dopad omezení na ekonomiku a životní úroveň lidí.
Komise by na základě dohody s Berlínem měla během jara rozšířit dosavadní emisní normu Euro 6 o novou kategorii vozů poháněných pouze syntetickými palivy. Později v průběhu roku by se výjimka pro tyto vozy měla dostat přímo do v úterý schváleného nařízení na základě takzvané přenesené pravomoci, tedy bez předchozího schválení členskými zeměmi či Evropským parlamentem. Někteří europoslanci dávají najevo, že v případě výrazného ovlivnění původních pravidel by mohli jejich doplnění komisí následně zpochybnit.