Generální ředitel společnosti Renault Luca de Meo prohlásil, že budoucnost silniční dopravy je výhradně elektrická, přesto si nemyslí, že by Brusel měl legislativně zasahovat do vývoje technologie. Třaskavá norma Euro 7, která ještě zpřísňuje emisní limity pro benzinové a naftové automobily, má odpůrce mezi výrobci i europoslanci. V čele českého odboje je pak europoslanec Alexandr Vondra (ODS).
Evropská komise připravila normu Euro 7, podle které by musela všechna nová auta včetně dodávek splňovat od roku 2025 přísné emisní limity. Návrh teď projednává europarlament, který se ale v pohledu na problematiku štěpí. Kritikou nešetří ani výrobci aut.
Například generální ředitel společnost Renault Luca de Meo se domnívá, že technologie automobilových motorů umírá. „Všechny peníze proudí výhradně do vývoje elektrické a vodíkové technologie,“ řekl šéf francouzské automobilky pro list Politico.
Přesto je de Meo kritikem emisní normy Euro 7. Šéf Renaultu si myslí, že by Evropská unie neměla „diktovat“ výrobcům, jak dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2035.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Normě Euro 7 se předejít nedalo, míní Kupka. I Pirát Kolaja by měl pochopit, že nás poškodí
„Všimli jsme si, že Evropa je jediná zeměpisná oblast, která se rozhodla opustit technologickou neutralitu coby pilíř svého regulatorního rámce,“ sdělil de Meo. Informoval o tom web Sdružení evropských výrobců automobilů.
I tato organizace se proti přijetí normy postavila čelem. Sigrid de Vriesová, která je generální ředitelkou Sdružení evropských výrobců automobilů, v Evropském parlamentu v týdnu kritizovala šibeniční termíny plánovaného přijetí normy, kvůli kterým by musely automobilky omezovat výrobu.
Zpráva z 1.panelu. Sigrid de Vriesova, šéfka ACEA, sdružující výrobce aut v EU: "Návrh Euro 7 odmítáme. Termíny jsou nerealistické, testování bude enormně nákladné. Povede k ukončení výroby aut se spalovacími motory v nižších kategoriích ne do roku 2035, ale hned." pic.twitter.com/uNdT4uwNLq
— Alexandr Vondra (@AlexandrVondra) March 21, 2023
Na to upozornila i automobilka Škoda Auto. Pokud by totiž norma prošla, výrobci by se už za dva roky nevyplatilo prodávat menší modely aut typu Fabia, Scala nebo Kamiq.
KOMENTÁŘ: Green Deal, Euro 7 a zelené šílenství aneb Thatcherová měla pravdu
„Sjednocená Evropa je klasickým utopickým projektem, pomníkem marnivosti intelektuálů, programem, jehož nevyhnutelným údělem je krach.“ Tato slova napsala v roce 2002 ve své knize Umění vládnout někdejší britská premiérka Margaret Thatcherová. Po více než dvaceti letech bychom její slova mohli jen lehce oprášit a namísto termínu „sjednocená Evropa“ dosadit výrazy jako „zelená politika“, „klimatická neutralita“ nebo „Green Deal“. Citát by stále přesně pasoval a dokonale vystihoval podstatu věci. V každém ohledu.
Normu tepají i politici
Norma Euro 7 má ale odpůrce i mezi europoslanci. Mezi kritiky patří i europoslanec Alexandr Vondra (ODS). „Dnes začínáme v Evropském parlamentu projednávat návrh auto normy Euro 7. Jako zpravodaj naší frakce organizuji na začátek veřejné slyšení. Hlavní hvězda: Luca de Meo, CEO Renaultu. Cíl: odmítnout návrh, jak ho připravila Komise, protože hrozí kolaps autoprůmyslu v EU. Těší mě, že naše akce přivábila značné množství účastníků, téměř jsme se nevešli do sálu,“ napsal v úterý na sociální sítě.
Automobilové restrikce kritizují i další čeští politici. „Jsme na začátku, Česká republika se ozývá v nejranější možné fázi a ozývá se velmi hlasitě. Máme na své straně další spojence, aby se podařilo účinnost normy odložit o čtyři roky,“ sdělil pro CNN Prima NEWS ministr dopravy Martin Kupka.
Pro přijetí návrhu je naopak pirátský europoslanec Marcel Kolaja. „V Evropské unii zemře předčasně kvůli emisím z automobilů ročně 300 tisíc lidí. Jde o již schválenou legislativu v Evropském parlamentu, kterou vyjednalo české předsednictví. Pan ministr Kupka střílí českou vládu do nohy. Ta legislativa je výsledkem kompromisu, který vyjednala česká vláda. Proti technologii elektropaliv jsem poněkud skeptický,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.