Největší starostí zájemců o elektromobily je stále obava o délku dojezdu na jedno nabití. Dražší modely dnes už sice běžně atakují hranici 500 kilometrů, akční rádius elektrického auta ale může být více než u spalovacího motoru ovlivněn dalšími faktory, jako je vnější teplota nebo způsob jízdy. Podle kanadské studie mívají proto i přesvědčení zastánci elektromobility v záloze ještě auto s běžným pohonem, které používají především na dlouhé cesty.
Rozsáhlého průzkumu Kanadské automobilové asociace CAA se zúčastnilo více než 16 tisíc majitelů elektrických vozidel. Studie zjišťovala praktické zkušenosti řidičů s provozem elektromobilů včetně problematiky degradace baterií nebo kolísavostí dojezdu v tamním chladném počasí.
ČTĚTE TAKÉ: Deset let starý elektromobil ujel málo už jako nový. Ojetý se sotva dokodrcá pro rohlíky
Jistota je jistota
Celých 44 procent respondentů uvedlo, že je až tak netrápí samotný dojezd elektromobilu, jako spíše ne úplně stoprocentní dostupnost veřejných dobíjecích stanic. Je přitom příznačné, že až 30 procent svého času na cestách tráví tito řidiči u dobíječek.
Mnoho motoristů se navíc při jízdách na dlouhé vzdálenosti ve svých elektromobilech necítí v ideální pohodě. Tento nekomfort pociťuje 36 procent dotázaných, plných 67 procent z nich má doma ještě druhé auto se spalovacím motorem, které používají právě na dlouhé vzdálenosti.
Průzkum také požádal respondenty, aby zhodnotili míru strachu z koupě elektromobilu ve srovnání s jejich skutečnou zkušeností jako řidičů těchto vozidel. Otázky se týkaly několika okruhů problémů v čele s obavou z malého dojezdu, nicméně se ukázalo, že „strach má velké oči“.
Důvěra v elektřinu roste
Žádná z tradičních obav spojených s elektromobily sice nezmizela úplně, ale s přibývajícími zkušenostmi s jejich provozem se zmenšují. Strach z nedostatečného výkonu při nízkých teplotách se například snížil o čtvrtinu na 33 procent a v případě degradace baterie dokonce ze 41 procent na 13.
Studie ale především prokázala, že míra spokojenosti mezi řidiči elektrických vozů v Kanadě je extrémně vysoká. Drtivá většina (97 procent) uvedla, že si koupí elektromobil znovu, až přijde čas na výměnu toho stávajícího. To ovšem neznamená, že na delší trasy stále nebudou používat raději auto na benzin nebo na naftu.