Majitelé dosavadních dvanácti v tuzemsku registrovaných automobilů poháněných vodíkem budou mít v Praze konečně kde tankovat. Na Barrandově byl zahájen provoz samoobslužné plnící stanice přístupné široké veřejnosti v non-stop režimu. K dispozici jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů. Cena vodíku byla provozovatelem stanovena na 278 korun za jeden kilogram.
Pražské zařízení na plnění vodíkem u nás není první. Řidiči mohli od loňska využívat plnící stanici v Ostravě, k dispozici je i neveřejné čerpání v Neratovicích. Tamní zařízení má ale nedostatečný plnicí tlak a nádrž vodíkových automobilů dokáže zaplnit jen zčásti. Vzhledem k potenciální kupní síle pro auta poháněná vodíkem se právě otevření pražské plnící stanice jeví jako klíčové pro rozvoj tohoto druhu pohonu.
ČTĚTE TAKÉ: Škodovácké odbory bijí na poplach: Euro 7 je šílený nástroj, zahubí nejlacinější modely
Strategický význam
Výstavbu vodíkové stanice na Barrandově podpořilo ministerstvo dopravy v rámci Operačního programu doprava 2. „Dle současného plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic a 80 stanic pak do roku 2030,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Současně upozornil, že dané cíle ještě nereflektují aktuální podobu návrhu evropského nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, podle kterého je třeba vybudovat vodíkovou infrastrukturu každých 200 km na hlavní síti TEN-T. „V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního plánu čisté mobility,“ uzavřel ministr Kupka.
Ministr Kupka si plnění vodíku vyzkoušel na Toyotě Mirai, jednom ze dvou vozidel na vodík prodávaných běžně na našem trhu. Zdroj: Michal Borský
Do roku 2030 chce skupina ORLEN Unipetrol, která je majitelem nové pražské plničky, provozovat 28 veřejných vodíkových plnicích stanic a dva vodíkové distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a Neratovicích. „Jen do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun,“ popsal rozvojové plány skupiny ORLEN Unipetrol její generální ředitel Tomasz Wiatrak. Ten se současně netajil tím, že investice do prvních vodíkových čerpadel je pro firmu ztrátovou záležitostí: „Bez dostatečné poptávky můžeme těžko pomýšlet na zisk, věříme však, že i díky naší stanici se počet aut na vodík na českých silnicích rychle rozšíří.“
Elektromobily bez dobíjení
Vozidla na vodíkový pohon jsou v podstatě elektromobily. Svou energii ale nečerpají z baterií, ale prostřednictvím reakce vodíku s kyslíkem v palivových článcích za vzniku vody. Zásadní výhodou vodíkových vozidel oproti stávajícím bateriovým elektromobilům je dlouhý dojezd a krátká doba plnění, která je srovnatelná s tankováním benzinových a naftových automobilů.
Už nyní se v Česku vozy na vodík nabízejí a prodávají. Konkrétně Toyota má už deset objednávek na model Mirai, z toho polovina vozů je už předaných. „Máme i další auta skladem pro případné zájemce,“ řekla mluvčí značky Jitka Jechová. „Zájemce o vodíkový model Hyundai Nexo zatím registrujeme v nižších jednotkách, oživení zájmu očekáváme právě po otevření barrandovské čerpací stanice,“ doplnil za Hyundai mluvčí David Pavlíček.
Jen pro názornost: Vodíková Toyota Mirai má nádrže, které pojmou 5,6 kg vodíku, přičemž jeden kilogram vyjde u pražské plnící stanice na 278 korun. S plnou nádrží ujede luxusní vůz vyšší třídy až 650 kilometrů.
Vodíkových osobních aut zatím v Česku podle údajů ministerstva vnitra jezdí oficiálně dvanáct. V roce 2030 by však podle odhadů ministerstva dopravy mohlo být na českých silnicích až 50 000 vozů na vodíkový pohon.
Nejen osobáky
S vodíkovým pohonem se možná ještě více než u osobních aut spojují naděje na budoucnost nákladní dopravy a hromadné dopravy osob. Otevření čerpací stanice na vodík znamená také novou éru pro pražský dopravní podnik (DPP). „Dopravní podnik začne do dvou měsíců s testováním prvního autobusu na vodíkový pohon v pravidelném provozu, a to převážně na lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s nejnovějším modelem Škoda H’City,“ popsal ředitel DPP Petr Witowski s tím, že nový autobus bude mít Praha od výrobce zatím jen pronajatý a zakoupí jej až v momentě, kdy se dostatečně osvědčí v běžném provozu.