Andrej Babiš (ANO) má jednoznačně největší šance být zvolen prezidentem, řekl politický komentátor Václav Dolejší v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Podle něj má postup do druhého kola v podstatě jistý. Sociolog a ředitel výzkumu agentury STEM Jaromír Mazák ale podotkl, že Babiš dlouhodobě naráží na strop 30 procent hlasů a stojí proti němu navíc přes 50 procent voličů, pro něž je nevolitelný.
Babiš vs. antiBabiš. To bude podle politického komentátora Václava Dolejšího hlavní dělící linií prezidentských voleb. „Ještě na jaře jsme si myslel, že to bude válka, bezpečnost a obrana nebo ekonomická situace. Jak to dnes vidím, bude to další referendum o Babišovi, pro něhož je to vendeta za neúspěch hnutí ANO ve sněmovních volbách,“ řekl Dolejší v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.
Evropské volby
Podle něj z výsledků sněmovních voleb vyplývá, že 2,3 milionů voličů hlasuje pro pětikoalici a téměř 3 miliony pro opoziční strany. „Andrej Babiš má jednoznačně největší šance být zvolen prezidentem,“ tvrdí Dolejší.
Sociolog a ředitel výzkumu agentury STEM Jaromír Mazák ale upozornil, že Babiš podle preferencí naráží na strop 30 procent voličů. „Velmi těžko ho překonává, a na druhé straně je více než 50 procent voličů, kteří říkají, že je pro ně Babiš nevolitelný,“ podotkl Mazák s tím, že zvrátit blok více než poloviny voličů bude pro expremiéra velmi těžké.
Dolejší zdůraznil, že při minulých prezidentských volbách stačilo na postup do druhého kola zhruba 26 procent a Babiš má tedy v podstatě jistý postup do druhého kola. „Pak musí přitvrdit a mobilizovat část nevoličů. Udělat něco, co se povedlo Miloši Zemanovi, který přilákal nevoliče a v druhém kole přišlo k volbám o 400 tisíc voličů více. Asi díky tomu porazil Jiřího Drahoše,“ dodal Dolejší.
Podle Mazáka ale přijde každý z hlavních kandidátů se svým tématem. „Je pravděpodobné, že Petr Pavel zvolí bezpečnost a ukotvení v mezinárodním prostoru. Danuše Nerudová přijde s tématy, jako je ekonomika a snaha přetvořit se v modernější ekonomiku,“ předpovídá Mazák s tím, že v kampani půjde o to, jak autenticky kandidáti svá témata dokáží předat voličům.