Průměrná cena ojetých benzinových aut činí už druhý měsíc v řadě 190 tisíc korun, a to i přes jejich snižující se nabídku. To naftové vozy mírně zdražily – rozdíl střední hodnoty ceny benzinu a dieselu se prohloubil už na 45 000 korun. Dieselových aut na sekundárním trhu přitom přibývá. Vyplývá to z analýzy trhu Barometr.
Růst cen paliv na evropském trhu značně poznamenal nabídku i poptávku. Benzinové automobily jsou dlouhodobě levnější než ty dieselové, které jsou ale levnější na provoz. Rozdíl cen benzinového a naftového auta se ještě začátkem roku pohyboval u stejného modelu s podobnou výbavou okolo 20 tisíc korun. V srpnu se rozdíl střední hodnoty cen těchto automobilů vyšplhal až na 45 tisíc korun. Uvádí to ve své tiskové zprávě skupina AURES Holdings, provozovatel sítě autobazarů AAA AUTO.
Češi nákup auta neodkládají. Před novým vozem ale preferují kvalitní ojetinu
Většina lidí očekává, že se v dohledné době ceny aut stabilizují a nákup nemá cenu plánovitě odkládat. Podle 24 procent lidí je v současnosti vhodná doba na pořízení nového vozu, protože jejich ceny v nejbližších měsících ještě porostou. Opačný názor zastává 27 %, podle nich naopak výhledově ceny aut klesnou. Vyplývá to z průzkumu společnosti Raiffeisen – Leasing.
Minimální pohyb
„Cena naftových aut je sice od začátku roku na vyšší hranici 235 tisíc korun, nicméně od ledna se zvýšila střední hodnota jen o šest tisíc korun. Naopak cena benzinového vozu na trhu klesla od začátku roku o dvacet tisíc korun, a to i přes klesající počet aut v nabídce. Zákazníci jsou spolu s nárůstem cen energií a spotřebního zboží nuceni hledat automobily levnější na provoz. Proto je pro ně stále výhodným řešením naftový vůz, a to i za cenu vyššího nájezdu na tachometru,“ upozorňuje odborník na trh s ojetinami Petr Vaněček.
Ojeté dieselové a benzinové automobily jsou nejčastěji ve věku blížícímu se deseti let, nicméně značný rozdíl je v počtu najetých kilometrů, který je u dieselových aut nad hranicí 180 000 kilometrů, což je o 70 tisíc výš než v případě benzinových variant.
A jak se liší ceny podle varianty paliva? Benzinovou Škodu Octavia pořídíte meziměsíčně o 3 % levněji, tedy se střední hodnotou ceny 190 000 Kč. Naftové provedení vás vyjde o 10 % dráž a konkrétně zaplatíte 219 000 Kč, a to i přesto, že na tachometru budete mít nejčastěji o padesát tisíc kilometrů více. To je ale lehce anomální případ nejoblíbenější české ojetiny. Obecně platí, že čím větší auto, tím větší zájem o naftu, s čímž souvisí i širší nabídka.
Taková Škoda Fabia v obou variantách mírně zlevnila o 3 %. V dieselu za ni zaplatíte jen 83 000 Kč, ale medián stáří je 13,7 let a nájezd větší než 200 000 kilometrů. S benzinovým motorem ji pořídíte za 126 000 Kč, půjde ale o dva a půl roku mladší vůz s nájezdem do 120 000 kilometrů.