Nejnovější vydání německého TÜV Reportu ukazuje, že zdaleka ne všechna stará auta patří do starého železa. Je však potřeba dobře odlišovat zrno od plev. Jinak vás i zdánlivě výhodná koupě může přijít pěkně draho.
Technickou kontrolu organizace TÜV podstoupilo v období od července 2020 do června 2021 9,6 milionu automobilů. Modely aut jsou zařazeny do pěti kategorií podle věku, přičemž se u nich nezohledňuje počet najetých kilometrů. Spolehlivost se vyhodnocuje na základě míry nedostatků, které kontroloři odhalili, takže čím jsou procenta vyšší, tím je auto statisticky poruchovější.
Která auta „spolykají“ nejvíc kilometrů? Rozdíly ve spolehlivosti jsou obrovské
Některá auta jsou svým komfortem a výdrží přímo stvořena pro překonávání rekordů v počtu ujetých kilometrů. Přirozeně jde o ta dražší a větší, která slouží vytíženým manažerům nebo třeba taxikářům a přežijí spoustu majitelů. Německá organizace TÜV ale zjistila, že oblíbenost a dlouhověkost vždy neznamená spolehlivost.
Osm až devět let není žádné stáří
Zatímco u nejstarších modelů se na vyšších příčkách obvykle umisťují legendární modely Porsche 911, tentokrát ho mezi deseti nejspolehlivějšími v této věkové kategorii nenajdeme. Jeho místo však zastoupil jiný koncernový roadster, a to Audi TT s mírou poruch 7,7 %. Za ním následuje dvojice Mercedesů, konkrétně třídy B a SLK. V první desítce nechybí ani japonské modely, reprezentované Mazdou CX-5, Mazdou 3 a Mitsubishi ASX.
Na opačném konci tabulky se překvapení neobjevila a jak nejporuchovější se ukazují značky Renault, Fiat a Dacia. Úplně nejméně spolehlivým je Renault Kangoo s mírou poruch 31,8 %. Kromě tří zmiňovaných značek se mezi nejhoršími ocitl i Ford s modelem Galaxy.
Nejspolehlivější modely staré 8 - 9 let podle TÜV
Pořadí | Model | Poruchovost |
---|---|---|
1. | Audi TT | 7,7 % |
2. | Mercedes-Benz třídy B | 8,1 % |
3. | Mercedes-Benz SLK | 8,6 % |
4. | Mazda CX-5 | 10,7 % |
5. | Mercedes-Benz GLE | 11,2 % |
6. | Audi Q5 | 11,3 % |
7. | Mazda 3 | 11,4 % |
8. | Mitsubishi ASX | 11,6 % |
9. | Audi Q3 | 11,9 % |
9. | Opel Mokka | 11,9 % |
Naftové Audi A3 vypouští méně emisí než plug-in hybridy, ukázaly emisní testy
Nejnovější emisní testy organizace Green NCAP znovu ukázaly, že naftové motory rozhodně nemusí patřit do starého železa, záleží spíš na metodice zkoušek. Plug-in hybridy naopak ukázaly tradiční vrtkavost svých emisních hodnot.
První Dacia Logan stála pár korun. Spolehlivost tomu odpovídá. Zdroj: Dacia
Kategorie 10letých a 11letých aut
V rámci nejstarších vozů, které TÜV do statistik zahrnuje, se jako nejspolehlivější ukázalo opět Audi TT. V této kategorii se míra jeho poruch zvýšila na 12,5 %, ale stále jde o nízké číslo v dané věkové skupině. Zájemci o tento model z druhé ruky tak mohou počítat s dobrou šancí, že narazí na zachovalý kus a zároveň je nebudou v budoucnu čekat velké investice do servisu tohoto automobilu. Trojici nejlepších doplňují BMW X1 a Audi A1.
Nejméně spolehlivým modelem mezi nejstaršími auty je Dacia Logan s mírou poruch 36,8 %. Za ním následuje Fiat Panda a Kia Picanto. Oproti předešlé věkové kategorii se mezi nejméně spolehlivými značkami ocitly i Peugeot s modelem 207 a Suzuki se Swiftem.
Nejspolehlivější modely podle TÜV Report 2022 (10–11 let)
Pořadí | Model | Poruchovost |
---|---|---|
1. | Audi TT | 12,5 % |
2. | BMW X1 | 15,0 % |
3. | Audi A1 | 16,1 % |
4. | Honda Jazz | 16,2 % |
5. | Volkswagen Golf Plus | 16,2 % |
6. | Toyota RAV4 | 16,4 % |
7. | Opel Meriva | 16,7 % |
8. | Volvo XC60 | 16,8 % |
9. | Mazda 3 | 16,9 % |
10. | Mercedes-Benz třídy E | 17,1 % |
zdroj: TÜV Report |