Trh s novými auty se už řadu měsíců svíjí v obrovských křečích. Chybí díly, zákazníci čekají na vyřízení objednávky mnohem déle než před pár lety a ceny neustále rostou. Nejen kvůli inflaci, ale také kvůli zavádění nových norem týkajících se mimo jiné výfukových plynů. Bývalý šéf Škody a nynější předseda představenstva Volkswagenu Thomas Schäfer očekává zdražení nových aut o tři až pět tisíc euro, tedy zhruba 73 až 123 tisíc korun.
Volkswagen očekává, že ceny aut se spalovacími motory brzy výrazně porostou. Důvodem je plánované zavedení emisní normy Euro 7. Podle Thomase Schäfera, šéfa značky, jejíž jméno nosí druhý největší světový koncern, přestanou být vozy se spalovacími motory v nejbližších letech levnější alternativou k elektromobilům. Náklady na jejich výrobu porostou kvůli nutnosti realizovat další nákladná, a ve své podstatě pro spalovací auta lidkvidační, zařízení na čištění spalin.
Malá spalovací auta skončí první
„Tyto dodatečné náklady nelze u malého auta pokrýt,“ řekl předseda představenstva Volkswagenu, deníku Berliner Zeitung v souvislosti s technickými opatřeními nutnými po zavedení Eura 7. Dodal, že to bude prakticky znamenat konec aut za cenu do 300 000 korun.
Norma Euro 7 pro emise výfukových plynů má podle aktuálních informací vstoupit v platnost v roce 2025. Podrobnosti nového nařízení zatím nejsou známy, ale má být mnohem přísnější než současná úprava. Maximální hodnoty emisí oxidu uhelnatého a oxidů dusíku budou pravděpodobně několikanásobně nižší než u aktuálně platné normy Euro 6D.
Koncern Volkswagen se postupně přeorientovává na výhradní výrobu elektromobilů. Od roku 2025 chce na trh postupně uvádět nové elektrické modely malých aut. Budou to minivůz Volkswagen ID.2 a ryze elektrické miniaturní modely Škoda a Cupra za cenu nepřesahující 600 000 korun.
Euro 7 je směšné, tvrdí Schäfer
Schäfer před důsledky zavedení nové emisní normy Euro 7 varuje dlouhodobě. „Pokud přijde Euro 7 tak, jak se o něm mluví, bude to znamenat, že Fabia zdraží nejméně o 6 000 eur (asi 150 tisíc korun),“ řekl mimo jiné Schäfer už zhruba před rokem pro britský magazín Auto Express.
„Všichni kráčíme mílovými kroky směrem k elektrifikaci. Takže zavést na konci desetiletí Euro 7 je směšné, protože na to, abychom normu splnili, musíme vynaložit mnoho peněz, které bychom jinak mohli investovat do elektrifikace,“ dodal.
Do úplného přechodu k elektromobilům by podle Schäfera mohla klidně zůstat v platnosti současná norma Euro 6 Final, která je na hranici možností spalovacích motorů přinejmenším z hlediska rentability. Novou normu odborníci považují za nesplnitelnou a přirovnávají ji k rozsudku smrti nad auty tankujícími benzin nebo naftu.