Plošné výhody pro „pokrytecké“ plug-in hybridy skončí. Auta ztratí ekologický status

Vozidla s tzv. plug-in hybridním pohonem mají od roku 2025 ztratit svůj ekologický status, což bude znamenat konec výhod spojených s jejich provozováním včetně bezplatného parkování na modrých zónách a osvobození od dálničních poplatků. Jde o opodstatněnou změnu pohledu zákonodárců na tuto skupinu vozidel, která v praxi umí být méně ekologická než vozy s běžnými spalovacími motory. Zásadní ale bude především vliv na vykazování flotilových emisí CO2 jednotlivými automobilkami.

V praxi plug-in hybridy, tedy vozy s kombinací spalovacího motoru a elektromotoru s dobíjením ze zásuvky, spotřebují třikrát až pětkrát více paliva a vypouštějí třikrát až pětkrát více CO2, než ukazují oficiální údaje o schválení. Až v roce 2027 však zákazníci zjistí, kolik paliva plug-in hybrid, který si chtějí koupit, skutečně spotřebuje.

Teoreticky jsou plug-in hybridy vozidla určená pro řidiče, kteří si uvědomují negativní dopad spalovacích motorů na klima, ale nemohou nebo nechtějí kompletně přejít na elektromobil. Teoreticky plug-in hybrid jezdí hlavně na krátké vzdálenosti (jako většina aut) a většinu vzdálenosti tedy urazí pomocí energie uložené v akumulátoru nabitém ze zásuvky – tedy ryze elektricky.

Spalovací motor tedy teoreticky hraje hlavní roli až při delších cestách. Vozy tohoto typu jsou v mnoha zemích včetně ČR brány jako nízkoemisní, jsou tedy ve stejné kategorii jako čisté elektromobily, a jako takové různě zvýhodňovány.

Nárok na parkování nebo dálnice zdarma

U nás mají tato auta aktuálně automaticky nárok na registrační značku s písmeny EL, která majitele takového vozu oprošťuje například od plateb za parkování na modrých zónách nebo od placení dálničních poplatků. Levnější mají ale třeba také povinné ručení.

Tato teorie o ekologičnosti plug-in-hybridů v praxi umožňuje výrobcům nabízet svým zákazníkům luxusní, těžká a výkonná vozidla, která však nejsou zatížena náklady vyplývajícími z emisních limitů CO2. Tyto náklady je možné rozměnit na menší vozidla z nabídky jednotlivých výrobců, která mají v praxi menší dopad na životní prostředí. Takto konstruované předpisy (spolu s mnoha dalšími) v praxi vedly k „zániku“ kategorie malých vozů, které se díky nesmyslné zátěži emisních pokut příliš prodražovaly.

Aut, která mají 300 koní a pohádkovou spotřebu 1,5 litru na 100 km, z těchto důvodů v posledních letech přibylo jako hub po dešti. Nabíjecí hybridy se pro automobilky jednoduše staly pokryteckým řešením, jak zachovat vysoký výkon a splnit emisní limity. Jejich prodej navíc mnohé země dotovaly.

Skandální stav

Podle dat německé agentury Umwelthilfe spotřebují ve skutečnosti plug-in hybridy více elektřiny než elektromobily a více paliva než jejich spalovací kolegové.

Také jedna ze společností, která dohlíží na největší firemní flotily ve Spojeném království, shromáždila údaje, které jasně ukázaly, že u většiny plug-in hybridů jejich uživatelé nikdy nepoužili nabíjecí kabel. Proč kupovali auta s takovým pohonem? Protože byla levnější než běžná spalovací vozidla – britská vláda štědře dotovala „nízkoemisní“ auta, tedy i plug-in-hybridy.

Nejnovější údaje ICCT (International Clean Transport Council) ukazují, že soukromě používaná plug-in auta vypouštějí třikrát více CO2 než udávají tovární údaje, a proto spálí třikrát více paliva než je oficiálně udáváno. V případě služebních aut je to ještě horší, ta na elektřinu jezdí jen 11-15 procent vzdálenosti. Aby přitom byly výsledky spalování a emisí na úrovni podobné výrobci udávaným hodnotám, měly by elektřinu využívat na 75-80 %.

Blíží se náprava?

Podle v současnosti platné evropské metodiky měření spotřeby se při stanovování homologační spotřeby paliva a tedy i emisí plug-in hybridu počítá s nepřirozenými ideálními podmínkami. Spalovací motor podle nich funguje pouze jako doplňkový pohon. Jinými slovy, pokud by člověk neustále dobíjel baterii a nevzdaloval by se dále než 35 km od zásuvky, auto by spálilo třeba 2,5 litru benzinu v průměru, možná i méně. V reálném světě jde ale samozřejmě o holý nesmysl.

V roce 2025 proto EU konečně změní pravidla pro výpočet spotřeby paliva plug-in hybridů snížením nereálného faktoru, který určuje teoretickou vzdálenost, kterou tato vozidla teoreticky urazí. Ve větší míře bude zohledněna spotřeba paliva spalovacího motoru. Bylo také rozhodnuto, že změny zavedené v roce 2025 budou dočasného charakteru – v roce 2027 dojde opět ke změně způsobu výpočtu spotřeby paliva a emisí, aby byla teorie uvedena do plné praxe.

Proto budou v roce 2024 koeficienty určující podíl spalovacích motorů na pohonu plug-in hybridů upraveny o data shromážděná z palubních počítačů reálně používaných vozidel. Mnohým automobilkám, které investovaly miliardy do vývoje tohoto druhu pohonu jako záchrany před pokutami za nadměrné emise CO2 tak zbydou jen oči pro pláč. Na vině ale nebudou ony, ale systém, který je k pokrytecké praxi prodeje plug-in-hybridů přivedl.

Tagy:

Hlavní zprávy

Evropa nám ukázala, kde vzít peníze. Síkela toho ale přes léto moc neudělal, míní Pospíšil
Energetika

Evropa nám ukázala, kde vzít peníze. Síkela toho ale přes léto moc neudělal, míní Pospíšil

Členské země Evropské unie se dohodly na snižování spotřeby elektřiny. Shodují se také na zdanění mimořádných zisků elektráren a dodavatelů fosilních paliv. Europoslanec Jiří Pospíšil (TOP 09) ale zdůraznil, že záleží na tom, jak dohodu naplní česká vláda. Místopředsedkyně Evropského parlamentu Dita Charanzová (ANO) následně podotkla, že z komunikace ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (STAN) není jasné, jakým způsobem se bude evropská dohoda v Česku implementovat.

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
00:28

Pobaltské státy podpořily vstup Ukrajiny do NATO

23:24

VIDEO: Zelenskyj poslal vzkaz Rusům

22:56

Rusko je nemoc, přišel s tvrdou kritikou Horáček. Anexi odsuzují i další osobnosti

22:35

Ministerstvo obrany: Ukrajina osvobozuje Drobysheve v Doněcké oblasti

Řádění hurikánu Ian pokračuje. Udeřil v Jižní Karolíně, stovky tisíc lidí jsou bez proudu

Bouře Ian dorazila k pobřeží Jižní Karolíny jako hurikán prvního stupně z pěti s rychlostí větru 136 kilometrů v hodině. Bez proudu je nyní podle monitorovacího serveru PowerOutage přes 180 tisíc odběratelů. Prezident Joe Biden vyhlásil v pátek na žádost guvernéra Henryho McMastera v Jižní Karolíně stav nouze. Na rozdíl od Floridy, kde Ian udeřil výrazně větší silou, úřady v Jižní Karolíně nevydaly plošné nařízení k evakuaci. Domovy ale opustili lidé v nejvíce rizikových záplavových oblastech.

Živě
ON-LINE: Putinovy hrozby dokazují slabost Moskvy, prohlásil Stoltenberg. Anexi odsoudil

Válka na Ukrajině trvá už déle než sedm měsíců. Nejméně 23 lidí v pátek zahynulo a dalších 28 bylo zraněno při ruském raketovém útoku na civilní humanitární konvoj u jihoukrajinského města Záporoží. Ruský prezident Vladimir Putin podepsal smlouvy o připojení čtyř ukrajinských regionů k Ruské federaci. Spolu s ním tak při ceremoniálu v Kremlu učinili zástupci těchto Ruskem okupovaných a ovládaných oblastí. Kyjev a Západ anexi odmítá.

První den druhého kola senátních voleb skončil. Víc lidí přitáhl jen souboj Vystrčil–Nagyová

Aktualizováno

První den závěrečného kola letošních senátních voleb ve 22:00 skončil. Zájem ovlivnit složení horní komory byl zatím podle očekávání nižší než před týdnem, dorazila zhruba desetina voličů. Vyšší účast je pouze na Jihlavsku, kde proti sobě stojí předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS) a Jana Nagyová (za ANO), která je obžalovaná v kauze Čapí hnízdo.

Grande 100. Hrdličky Rolins a Nedvěd uspořádali velkolepou párty, pozvali hvězdné hosty

Pavel Nedvěd a Dara Rolins si užili společnou oslavu 50. narozenin. Bývalý fotbalista je měl na konci srpna a Daru čekají kulatiny na začátku prosince, teď si ale u italského jezera Lago Maggiore uspořádali velkolepý mejdan nazvaný Grande100. Pár se sladil do růžových kostýmků a personál restaurace přinesl pro každého jeden dort. Hrdličky si zazpívaly happy birthday, navzájem si padly do náruče a zasypaly se polibky. Zbytek večera strávili s přáteli – tančili a zpívali v klubu a na jachtě.

Sledujte Partii s Kupkou a Havlíčkem: Jak výsledky voleb ovlivnila energetická krize?

Česko po volbách. Kdo s kým a proč? V nedělní Partii Terezie Tománkové budou diskutovat ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka a místopředseda Sněmovny za hnutí ANO Karel Havlíček. Ve druhé části přijde na řadu velká politická diskuse, jejími aktéry budou: místopředsedkyně KDU-ČSL Šárka Jelínková, senátor Zdeněk Hraba a poslanci Aleš Juchelka z ANO a Radim Fiala z SPD.

Domácí zpravodajství

Podporujme ruskou migraci do států mimo EU, nikoliv do Česka, říká Gregorová

Evropské země se neshodnou, zda ruské migranty přijímat, či nikoliv. České ministerstvo zahraničí rozhodlo, že Rusům prchajícím před mobilizací humanitární víza udělovat nebude. S tím souhlasí i europoslankyně Markéta Gregorová (Piráti). Kromě ruské migrace se v rozhovoru pro CNN Prima NEWS rozpovídala i o loutkových referendech na okupovaných územích Ukrajiny či o situaci v postsovětském prostoru.